takoda weg

Voor alles wat je met ons wilt delen.
silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 22-01-2013 10:50

ik ben het eens met sonita !
uitstel is geen afstel, en alleen maar moeilijker..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 22-01-2013 12:52

Dank jullie! Het helpt, de visie van een ander te lezen.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 22-01-2013 14:23

Ik heb een iets andere visie. Als ik Takoda zo zie rond rennen op de filmpjes zie geen paard met pijn. Een handicap hoeft niet einde verhaal te betekenen. Er zijn zoveel mogelijkheden tegenewoordig als het om het welzijn van het paard gaat. Ik vind juist niet dat een mens zo makkelijk die beslissing mag maken. TENZIJ het niet anders kan en het echt een leidensweg wordt voor het dier.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 22-01-2013 14:37

maar je moet soms ook rekening houden met het kostenplaatje, en de ruimte die je hebt. voor 400 euro stalling een grasmaaier houden, is van de gekke.als je genoeg weide/ruimte hebt, is het wel te doen.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 22-01-2013 15:06

De plek van de spat van Takoda in de rotste plek, kan en mag niet vast groeien.
Het is jeugd spat, niet veroorzaakt door belasting of trauma, voor zover ik het begrepen heb.
Nee, op de filmpjes zie ik ook niks, maar Promisse schetst ook een heel ander beeld van Takoda, die wij nog nooit gezien hebben.
En laten we wel wezen, een paard kost als ie gezond is al een bak met geld hier, elke maand weer.
Bij mij hoeft een paard niet weg, als ik bijvoorbeeld niet meer rijden kan, maar ik laat geen paard staan die levenslang pijn heeft.
En dan bedoel ik echt niet een ongemakje.
En ook niet levenslang op Bute, en je wil NIET weten wat dat hier kost.
Ik zie zo vaak paarden staan, die de eigenaar niet wil laten gaan, ten koste van het paard.
Paarden laten zo weinig zien, dat kunnen/mogen ze niet, they suffer in silence, vertaling laat ik aan een ander over.
Het is vaak voor een buitenstaander moeilijk, of soms juist makkelijk, te beoordelen.
Ik heb mijn oude hond met hd ruim een jaar anabolen laten spuiten, omdat zijn spiermassa afnam.
Dan is het 2 kwaden kiezen, en mijn da was er echt op tegen.
Hij heeft nog ruim een jaar gewoon hond kunnen zijn.

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 22-01-2013 15:10

Dutchstar schreef:Ik heb een iets andere visie. Als ik Takoda zo zie rond rennen op de filmpjes zie geen paard met pijn. Een handicap hoeft niet einde verhaal te betekenen. Er zijn zoveel mogelijkheden tegenewoordig als het om het welzijn van het paard gaat. Ik vind juist niet dat een mens zo makkelijk die beslissing mag maken. TENZIJ het niet anders kan en het echt een leidensweg wordt voor het dier.
Ik snap jou wel hoor. Maar het feit dat ze als ze vrolijk is zo rond rent zegt mij niet alles. Ik zie dat ze in ontspanning niet zuiver loopt en ik weet dat als ze minder van haar poeders krijgt, ze kreupel loopt. Ze krijgt nu het maximale. Wat niet erg is, want dat kan ze haar leven lang hebben.
Maar het maakt het ook voor mij heel moeilijk te beslissen of ze wel of niet 'te veel' pijn heeft. Daarbij is ze ook heel erg zuur. Is dat karakter, bloedlijn, of heeft ze voortdurend een (zeur)pijn? Wie zal het zeggen? Vandaar de foto's. Die gaan hopelijk meer duidelijkheid geven. Misschien is de onregelmatigheid puur stijfheid. Hoewel ze dan met minder poeder niet zou moeten kreupelen lijkt mij.
Dit is heel moeilijk aan alles, als ik voor haar moet gaan beslissen. Dus ik hoop dat de foto's welke kant dan ook op, heel duidelijk zijn.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 22-01-2013 16:44

maar tenzij een been korter is als de ander, is kreupelheid toch altijd pijn. die pijn veroorzaakt die onregelmatige pas..
als ie niks voelt, loopt ie niet kreupel.en een paard loopt instinctief zoveel mogelijk door. wie zegt dan of ze wel , of geen pijn hebben ?
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 22-01-2013 17:17

Maar onregelmatig, is dat echt een reden om een paard af te maken? Kun je mij ook wel afmaken. Gewoon even afwachten wat de Foto's uitwijzen, dan verder kijken. So what als ze alleen recreatief of als gezelschapspaard gebruikt kan worden. Er is vast wel iemand die een gratis vrijheids dressuur paardje zoekt of een leuke fok merrie (als ze papieren heeft). Want als het eenzijdig is, is het waarschijnlijk niet erfelijk.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 22-01-2013 17:20

Als ze het op homeopatische poedertjes al goed doet, bedenk dan eens wat je kan berijken met Adequan of Ichon!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 22-01-2013 18:18

De andere kant was ook niet helemaal goed.
De foto's zullen meer uitwijzen hopelijk.
Soms gaat het ineens heel hard door me heen dat ik haar niet kwijt wil! Dat ik moet kiezen tussen mijn maatje en de sport. En dat ik mijn maatje niet kwijt wil! Dan denk ik ook wel meteen weer aan haar zure hoofd. De vraag is in hoeverre zij mij ook als haar maatje ziet :evil: Sowieso ben ik natuurlijk 'maar' een mens.
Maar kan ik zonder de sport? Zonder mijn passie? Op de lange duur?
Pff, ik moet stoppen met me dingen afvragen voordat ik meer weet. Maar dat valt niet mee.

Plaats reactie