Het voeren van veulen en jaarling

Alles omtrent fokkerij en dracht, vind je hier!
yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 14-06-2013 20:30

Zie ook http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... w-stimulan

Heb dit eigenlijk altijd gevoerd. Heb tijdje veulenmengeling van Mijten gevoerd maar hier deed Nour t minder op. Hij is ook snel schraal (zoals Paola zegt zijn die jonge Arabs moeilijk op gewicht te krijgen). Momenteel krijgt ie in België Pavo podo lac en nog wat mueslis, luzerne en vitaminepreparaten. Ik wil liever niet teveel verschillende voeders door elkaar voeren. Die basisbrok zit bij de prijs in op stal en gecombineerd met een muesli doen de paarden het er goed op. Al zou ik zelf liever geen Havens meer voeren.
Smile! Riding is fun!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 14-06-2013 20:37

boemy :hartje: lekker in dromenland :D
@DS hij word 4, dus echt uitggegroeid is ie niet. hij is wel in 1 seizoen nog flink nagegroeid.
ja, hij krijgt 2 x daags, maar de hoeveelheden die ik noem, zijn het totaal.
dus 1/3, over 2 x verdeeld, tot max 1 kg. over 2 voerbeurten.
ik voer conditiebrok van Horsefood.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 14-06-2013 20:41

:hartje: Tja hoe kunnen ze zo'n foto niet gebruiken!

Hoe wij het doen, vanaf dag 3 merrie/ veulen brok van Horsefood.
Net voor het afspenen het veulen overzetten op Growmix, dat is een veulenmuesli.
Na een dik jaar over op merrie/veulenbrok samen met conditie brok of
omega 3 powermix.
http://www.van-gorp.com/horsefood-the-b ... s-mueslis/
Wij geven alle paarden Soulmate 2G als supplement, dus ook de veulens.
http://www.soulmate-nutrition.nl/algeme ... p?prd=open
Kwa hoeveelheden gaat alles hier met handjes, en het liefst maar 1x per dag.
Dat voorkomt veel onrust op stal.
Chick krijgt nu 3 handjes powermix en 3 handjes merriebrok per dag.
Chick word snel vet en die voer ik op het oog, vind ik haar schraal, een handje meer, vind ik haar te vol worden, per handje minder.
Drop krijgt het meest van allemaal, een halve voerschep powermix muesli en 3 handjes merriebrok, 1x per dag dus.
Verder krijgen ze allemaal een flinke hand gedroogde lucerne over het voer, zodat ze rustiger moeten eten, en dus beter kauwen, en het gaat maagzuur tegen ;)
Al onze veulens tot nu toe zijn voor eigen gebruik geweest, en zijn allemaal zo opgegroeid tot rijpaard.
Ze hebben geen van allen ooit iets aan hun benen gemankeerd.
Ze staan in de winter in de rijbak en in de zomer op kort gras.
Ze staan dus in de avond en nacht allemaal op stal.
Ze krijgen dus het hele jaar door hooi,heel veel hooi, zo kan ik goed de controle houden over wat ze binnen krijgen.
Ze krijgen nooit wortels, snoepjes of wat anders, alleen met oud en nieuw vlak voor het vuurwerk een volle schep lucerne voor hun maag, vooral voor Sonita die heeft snel last van haar maag, echte binnenvetter.
Alleen Nicky is pas op 2 jarige leeftijd bij ons gekomen, en die hebben we pas met ruim 3 jaar zadelmak gemaakt.
De rest word allemaal met 2 jaar zadelmak gemaakt en daana tot 3 jaar met rust gelaten.
O, en Eurnie de shet krijgt een handje powermix een paar merrie brokjes en een handje lucerne en soulmate.
Die is nooit dik en zit mooi in zijn haar, hij staat samen met Power en Chick buiten.

Speciaal voor Yildiz voor de toekomst;
http://www.soulmate-nutrition.nl/muscle ... p?prd=open
Schijnt erg goed te helpen bij hysterisch hengstige merries ;)

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 14-06-2013 20:45

yildiz schreef:Zie ook http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... w-stimulan

Heb dit eigenlijk altijd gevoerd. Heb tijdje veulenmengeling van Mijten gevoerd maar hier deed Nour t minder op. Hij is ook snel schraal (zoals Paola zegt zijn die jonge Arabs moeilijk op gewicht te krijgen). Momenteel krijgt ie in België Pavo podo lac en nog wat mueslis, luzerne en vitaminepreparaten. Ik wil liever niet teveel verschillende voeders door elkaar voeren. Die basisbrok zit bij de prijs in op stal en gecombineerd met een muesli doen de paarden het er goed op. Al zou ik zelf liever geen Havens meer voeren.
Welke Mijten voer je normaal?
Ik heb 1 zak veulenmengeling gehad, gemixt met die van Pavo, maar ik vond het er toch ook niet zo smakelijk uitzien als bv de Quattromix die de rest van de paarden hier krijgt. Daarom nu ook gewoon een handvol Quattro over de veulenbrok.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 14-06-2013 20:54

Had eerst de Quatro maar ben recent overgegaan op de Herba, dat kan ik ook voor Nour gebruiken, ik voer graag mueslis. Maar lucerne erbij lijkt me ook niet verkeerd?

Sonita, die houd ik in gedachten! Al helpt het beste nog altijd Regumate of drachtigheid! :mrgreen:
Smile! Riding is fun!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 14-06-2013 21:04

:mrgreen: Maar ze kan niet voor altijd drachtig zijn , of op de hormonen staan.
Geen lucerne van Hartog voeren aub!
Alles is ok maar die niet ;).

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-06-2013 22:58

Ik zie een paard ook gewoon liever niet schraal maar helaas moet het bij Lente voor haar eigen bestwil. Ze staat nu ook overdag op stal met een hooinet en snachts buiten.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie