Het voeren van veulen en jaarling

Alles omtrent fokkerij en dracht, vind je hier!
Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Het voeren van veulen en jaarling

Bericht door Dutchstar » 14-06-2013 04:59

Ik heb besloten het in dit hoekje te zetten, zodat niemand hier dezelfde fout maakt als ik heb gedaan...haar jaarling te zwaar laten worden!
Wat als het niet meer goed komt? :(

Heel interessant artikel!
http://archive.ctba.com/02magazine/oct/HORSECARE.pdf
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 14-06-2013 07:50

Ik heb tot dusver de Pado povo lijn gevoerd tegen OCD. Maar tot wanneer voer je die? Nour is nu twee... Kan ik al overstappen op ander voer? Omdat ze vanuit mijn stal Havens brok krijgen (zou ik zelf niet voor kiezen, anderzijds ze doen t er goed op), zou ik zelf een muesli willen bijvoeren. Tie krijgt minimaal Havens en bij arbeid half schepje muesli van, ff naam kwijt, dat Belgische merk.
Smile! Riding is fun!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 14-06-2013 13:42

Ik heb ook altijd pavo podo grow gevoerd maar voor Easy was dat echt te vet. Het ligt ook aan het type paard.. Nashwa kreeg exact hetzelfde te eten en was altijd een beetje schraal. Easy stond net zo mooi rond als een volwassen paard en dat is gewoon niet goed voor een veulen/ jaarling.

Die Arabieren hebben niet zo snel zulke problemen omdat ze wat moeilijker op gewicht te houden zijn in hun jonge jaren. Nour is ook niet vet en die is nu 2 dus de gevaren zijn wel een beetje voorbij. Zulke dingen ontwikkelen zich vaak voor het 2e jaar.

Podo Grow voer je normaal tot 3 jaar. Maar ik ben er met Easy toen meteen mee gestopt, die krijgt nu dezelfde muesli als de volwassen paarden als ie op stal staat. (eiwit arm)

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 14-06-2013 14:35

ik ben het al zo lang van mening ; dat veel paarden te dik zijn.
krachtvoer geven, als ze en op de wei staan, en niks doen.
daarom zie ik ze liever iets schraal.
maar ik heb ook al afgeleerd, een ander te vertellen, hoeveel ie zn paard moet voeren :roll: als het word gevraagd.
ikzelf ben zuinig met de krachtvoerschep, en heb nooit problemen. dus het werkt voor mijn paard, zowel nu als in het verleden.
je bent er gelukkig nog vroeg genoeg achter, en heb je onderbuikgevoelens laten spreken.een hoop mensen gaan gewoon door, en denken dat het vanzelf wel weggaat.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-06-2013 14:57

Lente at de eerste 6 maanden met haar moeder mee, nadat ze werd afgespeend kreeg ze 2 x per dag voer en natuurlijk veel hooi (wat juist goed is voor het calcium gehalte).
Ze kreeg eigenlijk omgerekend een voer met 13% proteienen (beetje brok van 14%, beetje muesli van 12%). Dus wat eiwitten betreft toch niet teveel waar ze dus te dik van worden). Ze is ook nooit echt vet geweest, de ribben kon je gewoon voelen en met bepaalde bewegingen ook zien.
En dat had ik dus ook gevraagd in het begin, wat haar te voeren. Hij zei gewoon wat de rest ook krijgt want van veulenbrok worden ze vaak te dik omdat daar teveel inzit. Maar het was voor Lente toch nog teveel! Lente is een easy keeper al vanaf jongs af aan.
Maar haar spiermassa, door haar bloedlijnen, zijn veelste hard gegroeid, dus bij haar is het niet het vetgehalte maar haar spiermassa die haar te zwaar maakt voor haar jonge botjes.
Voordat de dierenarts kwam kreeg ze 3/4 kilo (dat is toch echt niet veel?) van hetzelfde als hierboven met hooi, omdat het gras hier in Alabama nooit echt zo is als in Nederland. Maar goed , kort gras heeft juist meer voedingstoffen in zich zoals suikers en eiwitten. Ook 1 van de redenen dat ze 50 % op stal moet waar dus maar mee gaan beginnen :( En ze krijgt nog maar iets minder dan een halve schep voer 1 x per dag.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 14-06-2013 15:51

3/4 kg. is best veel. Wolf krijgt als volwassen paard 1/3 kg. op een rustdag, en 3/4 tot 1 kg. als ie hard heeft gewerkt.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-06-2013 17:38

silly schreef:3/4 kg. is best veel. Wolf krijgt als volwassen paard 1/3 kg. op een rustdag, en 3/4 tot 1 kg. als ie hard heeft gewerkt.
Maar Wolf is uitgegroeid en hij krijgt 2x daags neem ik aan?
Maar goed, blijkbaar voor Lente met haar bloedlijnen teveel dus krijgt nu nog maar iets minder dan een halve kilo, 1 x daags.

Hoeveel krijgen die van jou als jaarling Paola?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 14-06-2013 17:42

Hier ook Podo Grow, 1 kilo per dag.
Een handje muesli erdoor voor de smaak want alleen die brokken vind ie niks aan.
Verder lopen ze op een schrale wei, dus `s ochtends en `s avonds krijgen ze hooi bij.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 14-06-2013 19:07

Dan ga ik denk ik nog even door op podo grow met wat Mijten (dát was de naam :mrgreen: ) erbij, Herba net als Tie.

Vandaag ook even overleg met Harry, onze stalmeester. Omdat Nour zo veel krachtvoer nu krijgt willen we m thuis niet eens terug zetten. Voeren op t oog dus...
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-06-2013 19:15

Wat is je gedachten hierachter, dat je doorgaat op Podo Grow? Hoeveel % aan proteinen zit er in. Veel dierenartsen en deskundigen raden juist een veulenbrok, of een voer special voor jong grut, af, omdat daar juist meestal teveel inzit. Alleen bepaalde soorten zijn geschikt. Ik ken Podo Grow verder niet dus kan best dat het juist heel goed is.

"protein—some owners feed a diet that’s
17 to 18 percent protein, but weanlings
need a ration containing about 13 percent
protein, and yearlings 12 percent."

Voor Lente was de gewone brok voor volwassen paarden al teveel!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie