Wanneer Jay laten dekken en door wie?

Alles omtrent fokkerij en dracht, vind je hier!
Plaats reactie
Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Wanneer Jay laten dekken en door wie?

Bericht door Dutchstar » 29-06-2014 23:37

Ik heb altijd gezegd dat ik ooit een veulen wil van Jay. Jay is nu al 10 en het begint te dringen qua tijd. Ik heb er moeite mee om haar nu al (komende lente) te laten dekken omdat we nog volop aan het rijden en trainen zijn.
Wanneer vinden jullie een merrie te oud om voor de eerste keer te laten dekken? Als het even kan, zou ik graag nog een jaartje langer willen wachten, dus in het jaar dat ze twaalf wordt laten dekken en dan heeft ze het veulen als ze 13 is. Of zelfs uitstellen tot 14 (leeftijd van bevalling) maximaal.
Graag wil ik julle mening en ervaringen!
Verder ben ik natuurlijk op zoek naar DE hengst voor Jay. Ik ben er al uit dat het een Paint moet zijn, en graag zo 'loud' mogelijk! Ik wil graag een kleurrijk veulen met de all around qualiteiten en gangen van Jay, het karakter van Jay en dat natuurlijk aangevult met de goede qualiteiten van de hengst (is dit teveel gevraagd ;) ). Jay is ietwat overbouwd en ietwat lang in de rug, dat zijn dingen die ik zou willen verbeteren in het veulen. Verder zou een apart kleurtje naast de vlekken ook leuk zijn!
Maar eerst ga ik haar 5-panel laten testen en natuurlijk wil ik dat ook graag eisen van de hengst (is dat bij de APHA ook al erg gewild of alleen AQHA?).
Heb ik bij June eigenlijk nooit aangedacht, of eerder, het was me toen niet bekend dat die test bestond.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 29-06-2014 23:59

Jay is toch ook overo ?
buiten de 5 panel zou ik ook OWLS doen..
qua leeftijd moet het wel lukken denk ik.
ze is in goede conditie..
welke hengst zou ik niet weten..
er staan er zoveel bij jullie :hyper:
en van type zou ik een goede ranch horse nemen.
gelijk een goed en werklustig karakter .
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 30-06-2014 00:06

OWLS hoeft toch alleen als je een overo hengst gebruikt, of toch niet? Het zijn allemaal vragen, als het nodig is doe ik het natuurlijk.

Ik sluit niks uit, maar van pure halter lijnen wil ik graag vanaf blijven. Een ranch horse staat zeker bovenaan de lijst maar meestal zijn dat Quarters. Ik wil echt vlekken ;) Het liefst groot en athletisch met mooie ruime gangen zoals Jay.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 30-06-2014 00:07

Misschien doet Paola aan shipped semen ;)
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 30-06-2014 00:28

je wilde "loud "coloured, meesten bedoelen dan overo ;)
zou het toch doen, sommige hengsten kunnen overo dragen, zonder dat het toont.
volgens mij heb je met overo x solid 50 % kans op een overo. evenals overo x overo,maar dan zonder de OWLS.

volgens mij is die van paola halter gefokt.
en ook overo , zelfs frame.
echt een leuke hengst,maar qua kleur geen goede combi.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 30-06-2014 01:18

Hmm, zeker iets om voorzichtig mee te zijn en me meer in te verdiepen. Ik vind overo idd het mooist.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 30-06-2014 08:16

Niet te lang wachten!
Het is een behoorlijke aanslag op je merrie, zo'n veulen.
Testen zowiezo, ook olws.
Kleur is leuk maar uiteindelijk niet belangerijk, conformation, conformation, conformation.
Zoek een hengst, bekijk zijn kinderen, zie wat hij vererft, en bedenk dan of je kunt leven met een veulen dat de slechtste dingen van zowel pa als ma meekrijgt.
Als dat nog een goed paard voortbrengt, kun je pas gaan dekken.
Soms sta je namelijk raar te kijken naar een veulen ;)
Grootste verassing deze keer was San, karakter;kompleet haar moeder, bouw en grootte haar moeder, en gezichtje, tussen pa en ma in, schouder en hals, drop, heup en rug, van Joe.
Was ook het enige dat aan Joe verbeterd kon worden schouders en hocks.
Met Drop zijn die beiden beter dan bij Joe.
Maar dat wisten we natuurlijk al, dat hij schouders en hals doorgeeft, en lage hocks.
Alleen Pep is een evenbeeld van zijn pa, en dat was te verwachten, omdat hij bijna lijnteelt is.
Ga boedlijnen onderzoeken, wat kruist goed met wat, wat doen de grote fokkers, en hoe pakt dat uit.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 30-06-2014 17:49

Natuurlijk, maar dat zei ik toch ook? Ik wil 'graag' een kleurrijk veulen, maar bouw is VEEL belangrijker. Ik ga er geen mooi gekleurde 14 hand en bagger in comformation hengst op zetten. Kleur komt op de tweede plaats (maar niet onbelangrijk voor mij). Als ik die niet kan vinden, dan laat ik haar niet dekken.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie