reins n more

Hier kun je terecht voor al je vragen, tips en opmerkingen rondom harnachement en (show)kleding.
Plaats reactie
silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

reins n more

Bericht door silly » 08-03-2012 11:40

al mn showreins verkocht, en nu zoekende..
maar als je denkt dat teugels teugels zijn, heb je het mis :bonk:
de showreins waar ik van hou-met mooi buckle'tje - zijn allemaal dun, en licht. ik hou van zware, brede teugels,met een goede drape.
dus het word, of mooi, of fijn. :roll:
voorheen had ik altijd een hekel aan waterloops en chicago screws.gebruik mn hoofdstel ook om te longeren, en dan iedere keer die teugels eraf was een crime.dus ben ik fan van buckles.eerst gebruikte ik ook snaps,maar na 2 x plots tijdens het rijden 1 teugel minder te hebben, ben ik daar vanaf gestapt.
wat zijn jullie favo-teugels ?
smal/breed, loops /kort/lang ??
p.s. mijn trainingsteugels zijn super.handgemaakt in de VS, lekker dik (3/4 ") , en zwaar.en met buckle.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

midnightpsan
Berichten: 371
Lid geworden op: 16-07-2011 20:32

Bericht door midnightpsan » 08-03-2012 12:01

5/8'' en 7.5' gewoon met water loops, longeren? snap je nu waarom we wat meer hoofd stellen in huis hebben.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 08-03-2012 12:09

ja..
en het leer moet ook heel soepel zijn.
mecates vind ik nix.te rond, en te prikkelig.
ook geen touwreins, of kunststof.
romals zou ik nog graag later willen hebben..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 08-03-2012 12:26

Ik heb t liefst lang, smal en lichte teugels.
Kan niet met zwaar overweg.

Heb een los longeer hoofdstelletje, kan er nog clipjes teugels aanzetten als ik daarna even wil uitstappen ofzo.

HT
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-07-2011 17:17

Bericht door HT » 08-03-2012 13:44

Vandaag ben ik at loss for words dus dit wordt een beetje vaag denk ik maar goed..

Ik heb hele fijne teugels thuis. Zijn ongeveer een 1,5 cm breed en een halve centimeter dik. Ze zijn van die teugels die constant geolied lijken te zijn.

Verder had Ed helehelehele fijne teugels. Dun en vierkant. In eerste instantie vond ik ze te licht, maar oh als die soepel zijn dan gaan ze heel mooi hangen en ze zijn heerlijk in de hand. Die zou ik echt willen hebben.

Ik heb een hekel aan dikke, zware teugels. Ik vind het niet fijn verpakken tussen mijn vingers als ik mijn teugels eenhandig langer of korter maak. Ik heb snel het gevoel te veel in mijn handen te hebben en een onprettig contact te hebben.

Uiteindelijk kan je aan alles wennen. Ik heb zelfs hele dunne slappe teugels die niet mooi gaan hangen. Goedkope ondingen denk ik, maar toch kon ik er gewoon mee rijden en kon ik er wel aan wennen.
:knight:

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 08-03-2012 14:20

Voor western dressage gebruik ik het liefst webbed reins.
Voor western vind ik de zware (niet te zwaar) oiled weighted reins fijn (dus dikker aan de uiteinden). Je kunt ze ook krijgen waar ze in het midden dikker en zwaarder zijn en niet alleen aan de uiteinden zodat ze nog mooier hangen. Worden vooral de cutters en reiners gebruikt.

Clips zijn klote....niet alleen voor de ruiter maar voelt heel onrustig in de paarden mond.

Slobber straps vind ik wel weer fijn bij jonge paarden, met een mecate (gewoon van rope, niet paardenhaar).

8 ft reins zijn echt te lang vind ik. liever 7 of max 7,5.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 08-03-2012 15:41

@HT- daar heb je wel een punt ! eenhandig is het idd lastig je teugels in te korten. en ik maar denken dat het aan mij lag ;)
maar ik heb ook eens die "vierkante "dinnetjes geprobeerd, en toen kreeg ik echt een veter-idee. niet prettig.
zal dan een gulden middenweg moeten vinden denk ik.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Plaats reactie