Van mn geloof gevallen..

Hier kun je terecht voor al je vragen, tips en opmerkingen rondom harnachement en (show)kleding.
CThisInvitation
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-12-2011 17:24

Van mn geloof gevallen..

Bericht door CThisInvitation » 14-12-2011 14:57

Als iemand die altijd vasthield aan mooie TripleHorn zadels, op maat gemaakt voor mijn pownies, en al dat boomloze gedoe maar onzin vond ben ik van mn geloof gevallen vandaag..

Ik had het er met een stalgenoot over, dat het de eerste tijd met CJ wel ellendig zou zijn qua zadels aangezien hij altijd wat overbouwd zal blijven waarschijnlijk, en nog groeit de eerste jaren.. En elke paar maanden een tweedehands kopen, wat ik vervolgens ook nog maar moet zien kwijt te komen.. Heel gedoe en financieel ook niet de meest interessante optie.
Ja zegt mn stalgenoot, doe dan gewoon een boomloos westernzadel.. Ik op voor mijn doen heel nette manier gezegd dat dat echt niet mijn ding was, en ik de meeste maar hondslelijk vind (ben uitermate verwend met mn huidige zadel :roll:) Daarbij hoorde ik dat het enorm wennen was qua rijden omdat je het paard veel meer onder je voelt bewegen, enz..
Zegt ze, nou probeer dat van mij dan gewoon eens een keer op Lizzy. Liz heeft sowieso geen erg lekkere gangen, dus als ik op haar goed zit met een boomloos zadel, zal het op CJ straks zeker weten goed zitten.

Vanmorgen was t zo ver, Liz opgezadeld met zadel van stalgenoot en rijden maar... en.. HET ZAT KEILEKKER!!! :roll: erg om te zeggen maar het zat bijna lekkerder dan mn TripleHorn :blush:
Voor CJ wordt het dus de eerste jaren een boomloos zadel.. Geen gezeik met passen/nietpassen, het zit erg lekker (wat niet onbelangrijk is voor mijn rug) en ik kan over de pad een leuke blanket leggen zodat ik toch mn kleurtjes heb :D

Het zadel van mijn stalgenoot is ook te koop, maar ik weet niet of ik deze ga overkopen of gewoon een nieuwe koop, zo duur zijn ze niet eens.. En als, of ik dan zo'n lichte zou pakken of een donkere.. vind licht ook niet echt lelijk..
Zadel ff los op CJ gelegd voor een foto zodat hubbie ook even kon kijken, vond t niet heel verkeerd uitzien :blush:

Afbeelding
If you don't stand for something, you'll fall for anything

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 14-12-2011 15:15

het ziet er zo idd niet zo lelijk uit..
maar ik hou het wel bij mn eigen geloof ;)

maar ik kan me niet voorstellen, dat dat zonder boom beter ligt op een(nog) overbouwd paard.je hebt nu niets wat de druk verdeeld over de rug(gegraat ), en het lijkt mij, dat je de voorkant dan zwaar(der) belast..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 14-12-2011 16:10

dat idee heb ik idd ook...

boomloos is vaak echt niet goed voor de druk verdeling.. en dan helemaal met een jong paard.

ik denk dat je beter gewoon toch voor het 2e hands circuit kunt gaan, hoe vervelend dat ook is.
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

CThisInvitation
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-12-2011 17:24

Bericht door CThisInvitation » 14-12-2011 16:15

De drukverdeling vind ik ook een lastig punt. Vooraf omdat je nergens vergelijkingsmateriaal tussen boomloos en gewoon kunt vinden.. Wat jullie zeggen ben ik het mee eens, maar aan de andere kant denk ik dat als hij overbouwd is een boomzadel misschien sneller naar voren schuift en dan ook de druk niet meer goed verdeelt. Vind t maar lastig!
If you don't stand for something, you'll fall for anything

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-12-2011 16:43

Er zijn onderzoeken naar gedaan, betreft boom en boomloos. Ik zal eens zoeken of er iets over op internet te vinden is en zal eens kijken of ik op m'n werk info kan vinden. Maar ik weet in iedergeval dat de drukverdeling bar slecht is bij een boomloos zadel.

Heb je haar gevraagd waarom ze het zadel verkoopt? Ook een beetje vreemd als zij het zo perfect vindt!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

CThisInvitation
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-12-2011 17:24

Bericht door CThisInvitation » 14-12-2011 16:49

Het is haar qua zitmaat te groot geworden. Is een maat 2, en ze is enorm afgevallen. Zij wilt hierna ook weer een zelfde zadel alleen in maat 1
Als je ergens zo'n artikk kan vinden Dutchstar, graag! Ik heb gezocht maar niet echt een vergelijk kunnen vinden.
If you don't stand for something, you'll fall for anything

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 14-12-2011 17:05

Wat is het merk van dit zadel?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

CThisInvitation
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-12-2011 17:24

Bericht door CThisInvitation » 14-12-2011 17:14

Dit was een barefoot.. model virginia rose als ik me niet vergis
If you don't stand for something, you'll fall for anything

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 14-12-2011 17:49

Ik vind zo'n boomloos ding niks met een jong paard.
Paard heeft nog geen balans, en je eigen balans houden in zo'n ding gaat bijna niet bij onverwachte bewegingen etc.
Een barefoot is al helemaal waardeloos, drukverdeling is nul!
Ik heb meerdre paarden gezien met drukplekken van die barefoot dingen.
En met een beetje pech drukt de vork juist enorm met een overbouwd paard.
Ik heb laatst voor de grap een halve priveles gehad van Paulette Zorn, op de pony van een klant, met een Bob Marshall zadel.
Ik kan werkelijk niet het midden van dat ding vinden, ik wilde hem er al af gooien, zo ellendig.
Toen ik het eindelijk had kreeg ik complimenten over mijn zit ;)
Ik rij al jaren met een orthoflex/equiflex, en kan echt wel mijn balans houden.
Ik had liever zonder zadel gereden :bonk:
Je kunt ook proberen om voor weinig een equiflex te vinden, kun je echt wel een tijd mee doen.
En zijn ook wel weer te verkopen ;)
Ik vind echt al die boomloze dingen zonde van het geld.

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 14-12-2011 20:35

amen!

sonita kan iets beter nuanceren :mrgreen:
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

Plaats reactie