hè hè gelukt...ik ben er

Stel jezelf hier even netjes voor.
NIKS moet, ALLES mag!
CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 21-12-2011 16:59

Ja dat idee had ik ook al. Wit is eerder gekoppeld aan het Rood gen. De kleur zwart duwt witte aftekeningen vaak behoorlijk weg. Daarom heb ik ook eerder het idee dat June (met witte been aftekeningen) eerder heterozygoot zal zijn.

Maar een zwarte nakomeling zonder wit is weer geen garantie dat ie een homozygoot zwarte is.
Bij mijn buren lopen bv 2 zwarte nakomelingen zonder wit, beide uit een homozygoot zwarte vader en vos moeder.

Ten eerste vind ik het gewoon super interessant om te weten en zeer handig ivm fokken. Stel dat onze zwarte pepsi homozygoot blijkt te zijn, dan kan dat doorslaggevend zijn voor merriehouders. Daarbij zijn homozygoot zwarte paarden zeldzamer dan heterozygoot zwarte paarden. We hebben plannen om Scarlet te kruizen met Pepsi, de nakomeling zal dan een Quarab zijn. Toch leuk als je van te voren weet welke kans je hebt op een bepaalde kleur.

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 21-12-2011 17:06

Is je nieuwe hengstje uit een palomino? (ik zag een foto op je site, naast een gele merrie?)
Indien mams palomino is, ga je dan ook testen op creme?

CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 21-12-2011 17:31

ja klopt de merrie stond op als classic champagne. Er werd gezegd dat ze zwart verdund was. Heb op internet foto's gezien toen ze jong was en daarop neigde ze meer naar bruin. Op papier was de merrie ook basis kleur bruin.

Dus ik houd het op basiskleur bruin en dan idd verdunt.

Ik weet dat het hengstje de kans zou kunnen hebben om creme te zijn. Ook al is het uiterlijk niet echt zichtbaar. Bij zwarte is het niet altijd even goed zichtbaar. Er is over getwijfeld, net zo goed dat men er over twijfelde bij scarlet. Als veulen beide toch een aalstreep beetje zichtbaar en van die wildstreepjes. Nu zie je daar niets meer van.

Maar idd ik heb het overwogen, maar dacht ik doe eerst het zwart goed testen en dan kan ik nadien altijd nog eens daarop laten testen. Tja ik moet natuurlijk ook niet meteen doorslaan :mrgreen:. Maar met het zwart wilde ik gewoon nu al weten....nieuwsgierig als ik ben. Vind zwart gewoon een pracht kleur. :mrgreen:

Ik heb ook nog nooit eerder mijn paarden op kleur laten testen, dus dit was al een hele spannende onderneming....haren trekken, papieren downloaden, invullen en opsturen etc.

CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 22-12-2011 00:12

Yes yes yes. Krijg zojuist de resultaten binnen. Wauw wat snel!!

- A Peppys Midnight: EEaa
- Bas Almost June: Eeaa
- CT Radical Baskalena: Eeaa

Oftewel.....
- alle drie de paarden zijn inderdaad zwart en niet hele donker bruine. (dat dachten we wel, maar wilde 100% zekerheid)
- 2 van de 3 zijn heterozygoot zwart

Wat dus inhoud dat er 1tje....HOMOZYGOOT ZWART is!!!
En laat dat nou precies onze nieuwste aanwinst zijn!!
Als we er dan 1tje hadden mogen kiezen, dan is dit de beste uitkomst!!! :cheer: :cheer:

Oh men wat vind ik dit gaaf. Of we nu June met hem dekken of Scarlet, daar komt dan altijd een zwarte nakomeling uit.
Een mooi begin van een eventuele zwarte quarab fokkerij :mrgreen: :blush:

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 22-12-2011 04:54

Netjes snel gegaan. (Heb je bij Animal Genetics in Florida laten testen?)
Van harte met je homo hengst. :mrgreen: Ik hoop voor je dat hij behalve kleur ook helemaal mooi uit gaat groeien tot wat je ervan verwacht.

Ik vind zwart overigens ook een mooie kleur. Iets minder geslaagd in de zomer hier, waarbij ze dan allemaal ineens flets bruin lijken te worden, maar in principe heb ik liever zwart en bruin dan vos. (en dus heb ik een vos) :roll:

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 22-12-2011 07:35

Gefeliciteerd Nancy!!! :cheer:
Smile! Riding is fun!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 22-12-2011 11:46

gefeliciteerd ! :cheer:
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 22-12-2011 12:32

saxet schreef:Netjes snel gegaan. (Heb je bij Animal Genetics in Florida laten testen?)
Van harte met je homo hengst. :mrgreen: Ik hoop voor je dat hij behalve kleur ook helemaal mooi uit gaat groeien tot wat je ervan verwacht.

Ik vind zwart overigens ook een mooie kleur. Iets minder geslaagd in de zomer hier, waarbij ze dan allemaal ineens flets bruin lijken te worden, maar in principe heb ik liever zwart en bruin dan vos. (en dus heb ik een vos) :roll:
haha ja die vosjes wil wat. Wij hebben paar keer een zwarte hengst gebruikt op onze wijlen bruine merrie, 2 x gedekt en natuurlijk 2 x een vos. (Bakero en Basciz Nirvana).

Dus ja....na jaren koop je dan alsnog een zwarte, June de halfzus van Nirvana. :mrgreen:

Maar bedankt allemaal voor de leuke reacties.

Ik heb ze laten testen bij University of California, Davis. Die site volg ik al zolang als ik internet heb en heb er veel extra van geleerd. Zooooo interessant allemaal. Nu ga ik dat creme gen maar eens goed bestuderen, ik weet er wel wat van, maar hoe het exact zit nog niet. Tot op heden heb ik dat nog niet echt nodig gehad, maar nu wordt ook dat voor ons interessant in de toekomst. Maar goed, we kunnen nu gegarandeert zwart fokken met onze zwarte merries als we willen. :cheer:

CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 23-12-2011 01:14

Ik ben inmiddels serieus aan het overwegen om hem ook op creme te laten testen. Dat schijnt moeilijk zichtbaar te zijn bij zwarte paarden. Champagne ligt niet voor de hand, omdat dat vrij duidelijk zichtbaar is bij een zwart paard. Aldus UC davis, heb daar maar ff e.e.a. nagevraagd, weet niet hoe snel ze de haren weggooien na testen. :roll:

Moeders zou naast champagne ook nog buckskin kunnen zijn of iets anders met zwarte manen, aangezien ze op papier uit een palomino moeder en bruine vader komt (en haar veulen homozygoot zwart is, kan ze dus niet basiskleur vos hebben). Aangezien de moeder qua kleur niet dna is getest, blijft dat dus een beetje giswerk. En nu we dan toch bezig zijn..... :mrgreen:

CounTree
Berichten: 41
Lid geworden op: 25-07-2011 19:21

Bericht door CounTree » 24-12-2011 13:42

Effin: Gister om 1700 uur opdracht gegeven om ook op Cream Dilution te testen. En vannacht om 1.30 reeds de uitslag ontvangen: Cream N/N. Hij kan dus niet veroorzaker zijn van een verdunde nakomeling. Dat is dan eventueel aan de toekomstige partner te danken.

Weten we dat ook weer :mrgreen:

Plaats reactie