witte benen

Alles over de verzorging van je paard.
silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 24-07-2011 10:16

rode klei is niet voorradig hier :mrgreen:
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 24-07-2011 11:02

hij is een paint ja, ik kan even geen betere foto vinden van toen hij jong was, maar hij begon zwart wit! :D

Afbeelding
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 24-07-2011 12:04

een schimmelbonte.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 24-07-2011 12:11

ja! wel een leukie hoor! maar wel stout :mrgreen:
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 24-07-2011 18:11

:hartje: Prachtig, prachtig. Als je ze dan zo kon houden, ergens tussen bont en schimmel in, wow!
Ik wil persoonlijk perse geen schimmel. Vanwege kanker hier in de brandende zon (melanoma) en ook omdat ik aartslui ben als het op poetsen aankomt. :oops: (Het enige paard dat ik heb getracht te redden van een handelaar was overigens een schimmel. Dus die regel bestaat alleen in theorie)

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 24-07-2011 18:55

saxet schreef::hartje: Prachtig, prachtig. Als je ze dan zo kon houden, ergens tussen bont en schimmel in, wow!
Ik wil persoonlijk perse geen schimmel. Vanwege kanker hier in de brandende zon (melanoma) en ook omdat ik aartslui ben als het op poetsen aankomt. :oops: (Het enige paard dat ik heb getracht te redden van een handelaar was overigens een schimmel. Dus die regel bestaat alleen in theorie)
Maar dat komt juist bij schimmels met een zwarte huid voor en heeft niks te maken met de zon. Mijn Arabiertje Aglaya hebben we hierdoor op 12jarige leeftijd moeten laten inslapen, in het grijze NL!
Roze huid bij paints is zeker gevaarlijk in de zon hier. Maar dat soort kanker heet anders volgens mij. Bij mij hebben de paarden met blauwe ogen een vliegenmaskers op als de zon schijnt en ja dat is (bijna) iedere dag. En alle roze huid wordt in gespoten met Sunflower SPF. Sunblock voor paarden. Ook goed tegen het verbleken bij donkere paarden.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 25-07-2011 08:11

Hmmmmm. Van mijn DA via de hoefsmid tot mijn paarden-vrienden. Er bestaat veel consensus dat een grey een hekele onderneming is, hier onder de Texaanse zon. :shock: DA (die veel ranches en sport paarden onder zijn beheer heeft) bevestigt ook dat melanoma's bij grey veel vaker voor lijkt te komen dan bij solids. Overigens hebben we het dan niet over bont. (Vreemd, niet?)

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 25-07-2011 09:40

nee, hoor, het is een feit dat het veel vaker voorkomt bij schimmels. waar het dan aan ligt, weet ik niet..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 25-07-2011 15:55

Zeker een feit en algemeen bekend! Bij greys heeft melanoma's een andere oorzaak die (naar mijn weten en door inlichting van de dierenarts in NL) niks met de hoeveelheid zon te maken heeft.
Ander dan bij paarden met een roze huid, dus wat veel bij paints voorkomt wel (maar volgens mij heet dat anders dan melanoma of het is een andere vorm). Net zoals mensen met een lichte huid die een grotere kans op huidkanker hebben.

Melanoma's bij schimmels (dus met een grijze huid) komen op de eerste plaats voor waar de zon niet eens komt. Veel voorkomende plekken zijn onder de staart, in de mond (met name mondhoeken) en onder de huid, dus niet zichbaar, wel voelbaar.
Aglaya's eerste melanoma was op 5 jarige leeftijd onder haar manen. Daarna staken ze overal de kop op over de jaren heen: onder haar staart, in de bespiering van de achterhand, op haar rug onder het zadel, achter 1 van haar ogen. Ze had er geen last/pijn van, bahalve dan als er zich af en toe een abcess vormde onder haar staart.
Om de paar maanden kwam de dierenarts haar checken of het niet naar haar darmkanaal was verspreid. De dierenarts waarschuwde me vanaf het begin dat de kans erin zat dat 1 of meerdere melanoma's op een gegeven moment tegen haar spine zouden gaan drukken en haar kon verlammen. En precies dat is gebeurd...op een dag kon ze niet meer opstaan, haar achterhand was verlamd en toen hebben we haar helaas moeten laten gaan!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 25-07-2011 16:35

Aglaya had een zeer agressieve vorm die niet vaak voor komt. Van 1 melanoma op 5 jarige leeftijd tot ontelbare over haar hele lichaam op 12 jarige leeftijd!
80% van de schimmels krijgt (meestal op latere leeftijd) melanomas. Daarom wil ik nooit meer een schimmel. Ik wil dat nooit meer meemaken!
Ook onze 'grijze' klanten check ik altijd en de meesten hebben in meer of minder maten melanomas!

Een andere klant van ons heeft een paint met huidkanker (roze huid) rondom de ogen. De dierenarts heeft haar verteld dat hij niet lang meer zal leven omdat de huidkanker in roze huid heel agressief is!

Hier enkele linkjes over melanomas bij schimmels.

http://www.veterinarypartner.com/Conten ... ourceID=69

http://www.chronofhorse.com/forum/archi ... 43339.html

En dit stukje wat ik vond ergens op een forum:
The vast majority of horses that get skin cancer (melanoma) are grey horses. It occurs very infrequently in other colours. The problem arises because as the grey horse ages, the coat gets lighter and lighter while the skin gets darker and darker. This is caused by the "greying" gene - it blocks the transfer of the pigment (melanin) to the hair from the skin. It is the increase and high concentration of melanin in the skin that leads to melanoma. To the best of my knowledge, it is NOT caused by exposure to the sun! I have seen statistical reports that say 85% of grey horses over the age of 15 have melanoma. But just because a horse has melanoma does not mean it will die of the disease. It very much depends on where the tumours are located and if they are malignant.

Als Aglaya een abcess had onder haar staart en dit brak, kwam er ook zwarte pus uit. De dierenarts zei dat dit de huidpigment was.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie