houtkorrels

Alles over de verzorging van je paard.
sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 18-11-2012 23:28

Nee , dat lijkt zo het is ongeveer 15 cm dik . Maar de bodem van de stal ligt hoger dan de gangpad. Dus moet ik het weg vegen voor de deur. ander ligt alles op het pad. Het is zo fijn als zand .

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 19-11-2012 06:30

Nou, dat is dus heel interessant.
Wil de mestboer het hebben?

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 19-11-2012 08:45

Ik heb geluk ik kan hier bij ons alles kwijt. Wij rijden alles uit over eigen land. En we mogen gebruiken wat we willen . Het composteert binnen 6 - 12 weken en is 100% biologisch afbreekbaar. Dus ik zou niet weten waarom niet . Maar ja dat zou je moeten infomeren.
Het gaat 4x langermee als stro of vlas. Ik ben er in elk geval wel positief over.
* makelijk mesten
* warm , geen kale bodem meer.
* op langer termijn voor mij goedkoper.
* minder afval.
* geen stank
Ik wil niets anders meer. ( tot nu toe :mrgreen: )

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 17-12-2012 13:12

nu 6 weken later

Ik denk dat ik nu wel goed kan zeggen hoe de houtpellets bevallen. Het ging van "heel enthousiast" naar "niet zo blij" weer terug naar "oke wel goed".
In het begin was het heerlijk makelijk werk .
Na pak hem beet 4 weken kwam de elende. De bedoeling was ; een bodem te vormen door alleen de drollen te scheppen. Zo staat er in de beschrijving . Na 6 weken de natte gedeelte en na 10 weken helemaal verschonen.
Bij mij lukt dat echt niet hoor. Met 4 weken werd alles bij mij van een mooie blanke bodem alles bruin. Waarom omdat je eigenlijk alles door elkaar blijft harken. De bodem werd achterin de stal waar Mo altijd plast werd heel soppig. Ik heb toen de helft eruit moeten scheppen 6 kuiwagens en er weer 3 zakken korrels bij moeten doen.
Hier heb ik dus geen zin in he.
Nu schep ik dagelijks de natte plek en de drollen. De bodem werk ik langzaam naar achteren . En voorin doe ik wekelijks een zak nieuwe korrels. Nu blijft de bodem netjes droog , schoon en los. het zal wel aan mijn liggen maar ik hou erg van proper.
Ik weet het niet maar misschien word bij mij de bodem snel vochtig doordat de vocht zowel van boven als van onderen komt. We hebben namelijk gewoon straattegels liggen en de stallen liggen iets lager dus komt al het water langs :bonk:
De nieuwe manier van werken bevalt mij erg goed. Maar het maakt het product zeker niet goedkoper ( 5,50 per week) Het zorgt wel voor minder afval en werk.
De stal nu:

Afbeelding

de witte vlokjes zijn de nieuwe korrels

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 18-12-2012 08:42

Ik zie eigenlijk weinig voordelen tegenover het gebruik van aubiose :roll:
Geeft bijna hetzelde resultaat, ongeveer dezelfde kosten en afval/werk.
Gooi je je afval nu in de groene kliko?
Dat doen veel mensen met 1/2 paarden.
Ik vind het een erg nadeel dat ze niks te rommelen hebben, zoals met stro.
En met deze stro prijzen hou ik ze lekker op stro ;)
Als ik er maar 2 ofzo had, deed ik ze mooi op aubiose, met een stronet.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 18-12-2012 16:49

Ik houd ook van stro, maar als je er 1 hebt die al het stro opvreet en er koliek van krijgt dan is het een ander verhaal en dan moet je wel anders.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 18-12-2012 19:36

Dutchstar schreef:Ik houd ook van stro, maar als je er 1 hebt die al het stro opvreet en er koliek van krijgt dan is het een ander verhaal en dan moet je wel anders.
precies ! Ik ben echt een voorstander van stro , begrijp me niet verkeerd. Maar ze vreet idd het hele bed op niet een beetje maar alles. Buiten het risico van koliek staat ze ook op een kale bodem , en dat is ook niet goed.En elke dag een halve (hele) baal stro is ook niet meer goedkoop. Mijn balen waren 3,75 p.st. maakt dus ook minstens 7.50 de week. ;)
Nee , gekkie ik neem de mest niet mee naar huis in de kliko hoor :mrgreen: Mag bij ons gewoon op het land uitgestrooid worden over op de mest hoop bij de rest. het is immers 100% biologisch afbreekbaar.
Ze heeft ook een heerlijk heel groot hooinet. Waar ze echt gek mee is . Dat vind ik trouwens een uitvinding ik heb er nu 2 in de stal en in de paddock. voorheen was ze in een mum van tijd door het hooi heen . Nu vooral die in de paddock ( deze is groter) is nog geen eens helemaal op als ze weer op stal gaat. ;)

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 09-01-2013 11:55

Zoo wat directe vragen niet op kunnen leveren aan kennis zeg. ;)
Gistern zo'n pellet fabrikant/leverancier aan de telefoon gehad . Hij leverd voor de kachel , stallen en katen , absortie enz . Dus ik : wat zit er nou voor verschil in ? Alle witte zijn van dezelfde houtsoorten gemaakt op dezelfde manier ( er is maar 1 manier) Dat ze aangeven op de zakken waarvoor is dus echt gewoon zakkenvullen . :mrgreen: Het gaat bij hun ( en niet alleen bij hun) van 1 grote berg . Dus kan je gewoon opzoek naar de goedkoopste. En dat gaat weer kosten schelen voor me . Er is maar 1 maar het moeten wel de witte zijn , de rode of bruine zijn van hardhout gemaakt en absorberen minder. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden met leveren ongeacht waar in Nederland is 4,91 per zak á 16 kilo ( is voor een week ) Ben trouwens erg blij met dit spul het werkt super.

Plaats reactie