houtkorrels

Alles over de verzorging van je paard.
sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

houtkorrels

Bericht door sontana » 01-11-2012 19:48

Ik kwam dit dus tegen :
Onze houtkorrels zijn een natuurlijk stal strooisel, gemaakt van 100% zuiver hout (100% natuurlijk, zonder bindmiddelen) en afkomstig uit verantwoord beheerde bossen . Zuiver zaagsel wordt onder hoge temperaturen gesteriliseerd (autoclaaf behandeling) en daarna geperst tot een cilindervormige hout korrel. Door deze speciale productie procedure zijn onze houtkorrels schimmel- en kiemvrij en zijn schadelijke zuren, waaronder abietinezuur, geëlimineerd. De houtkorrels zijn gemakkelijk te verdelen en geven geen schadelijke stof. De houtkorrels zijn geur- en smaakarm en worden door de dieren niet gegeten.
Houtkorrels hebben een pH van ongeveer 5 en zijn 100% biologisch afbreekbaar.
Vocht absorptie:
De houtkorrels hebben een ongekend absorptie vermogen aan vocht. Een vochtopname van maar liefs 400% tot 500%, afhankelijk van het zoutgehalte in het vocht. Wanneer de geperste korrels in contact komen met vocht, zoals urine, vallen de houtpellets uit elkaar en nemen sterk in volume toe. Er ontstaat een mooi comfortabel bed van houtzaagsel, zonder dat deze erg gaat stuiven.

De voordelen van houtkorrels op een rijtje:
* houtkorrels gaan minstens 4 x langer mee dan stro of vlasstrooisel;
* Absorptie vermogen van 400% tot 500% aan vocht;
* Sterk absorptie vermogen aan geur (ammoniak);
* tot 80% minder mest dan bij lang stro;
* tot 55% minder mest bij houtkrullen;
* reductie van arbeid uitmesten stal 75%;
* composteert binnen 6 - 12 weken, 100% biologisch afbreekbaar;
* 100% natuurlijk, milieuvriendelijk, geen toevoegmiddelen of bindmiddelen
gebruikt;
* zeer compacte opslag. De vaten kunnen ook buiten worden opgeslagen.
* een zeer goedkoop alternatief

Gebruiksaanwijzing paarden stallen:
Per m2 heeft u ongeveer 10 kg nodig. U hoeft de korrels niet nat te maken; het gewicht van het paard breekt de korrels onmiddellijk waardoor er praktisch geen risico is op uitglijden.
Verwijder dagelijks de mestballen en hark de stal even door. Het vochtige gedeelte kunt u simpel door het droge heen harken. Het vocht zal direct verdwijnen.
Na ongeveer 4-8 weken kunt u af en toe in de week iets bij strooien.
Na 10-16 weken de stal geheel uitmesten en schoonmaken

Foto 1 is de eerste dag
Afbeelding

foto 2 is de negende dag
Afbeelding

Schijnt zelf ook zo te wezen dat je helemaal geen plas plekken eruit hoeft te halen.Ik ga natuurlijk zelf ook foto's maken voor jullie & jullie op de hoogte houden . Zie het maar als een test/proef :mrgreen:

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 01-11-2012 20:28

Hier zie ik het regelmatig gebruikt worden op stallen waar ik kom en heb er ook alleen veel goeds over gehoord. Als het uit elkaar valt lijkt het net fijn zaagsel, alleen niet zo licht en stofferig als zaagsel.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 01-11-2012 21:00

Ik ben ook heel erg benieuwd . Zelf hou ik niet van houtmot dat wordt echt goor en neemt ook niet zoveel op. Ik had idd dat ook gezien dat het in Amerika veel wordt gebruikt. Vlas is ook geen optie voor een stal eter en woeller :mrgreen:

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 06-11-2012 21:48

Vanmiddag de houtkorrels in de stal gedaan. Ik ben ontzettend benieuwd. Morgen zou ik de foto's plaatsen van vandaag en morgen . Wel heel raar spul hoor. :|

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 07-11-2012 06:49

Ik ben ook heel benieuwd! Nadeel van dat soort bodembedekkers vind ik wel altijd dat ze als het hooi op is niets te knabbelen hebben. Of je zou er voor dat doel een beetje stro overheen kunnen strooien 's avonds. Of in een hooinet aan de stalwand hangen.
Naar wat ik gelezen heb, ontwikkelen paarden al een maagzweer als ze meer dan 6 uur niets te eten hebben.

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 08-11-2012 22:54

Idd heb ik direct voor dat probleem een slowfeeder neergehangen , promisse ;) . Die ik dan zo vol mogelijk stop .
Dinsdag de eerste dag de korrels erin.
Afbeelding
Hihi nou dat is wel raar hoor deze 3 dozen staat voor 90 kilo :roll:
Volgens het bedrijf heb je per m2 10 kilo nodig. Mijn stal is 9 m2 . Je heb dan maar een bodempje van 2 hooguit 3 cm dik :bonk: . Ik hou van een lekker vol bed , dus maar even de bodem nat gesprenkelt De korrels vallen dan een beetje uiteen waardoor je meer volume krijgt.

Afbeelding
Toen Mo erin. Die stond wel even raar te kijken :mrgreen: Neus wijd open briezend de hele bed door . Toch even kijken hoe het smaakt , nou niet dus. Goed genoeg om het meteen maar te laten vallen ;) Yes. s'Morgens zo snel als ik kon naar haar toe gesneld. (alles lag er nog) .Wel kon ik zien dat ze flink heen en weer gelopen had. De poep lag lekker door de hele bed :bonk:
Mesten is zo'n verademing. Niet zwaar zoals met stro je immers echt alleen de keutels .Daarna alles even goed door harken en klaar. Het scheelt mijn nu al s'morgens een kwartier . :cheer:
Ik vond wel het volume van het bed marger dus ik heb er nog 40 kilo bij gegooid. Nu had ik al ergens gelezen dat je best met 10 zakken van 20 kilo kan beginnen. (200 kilo dus) Daar ga ik ook naar toe werken want alleen dan heb je een fijn bed. Het is warm en zacht ( vooral als het iets uit één gevallen is)
Foto vandaag dag 3 .
Afbeelding
Deze ochtend kon ik zien dat Mo de nacht een stuk rustiger door had gebracht de poep lag netjes op twee plekjes ;) nog makelijker mesten.Bijna zeker dat het mij goed gaat bevallen . Ik ga jullie over een week of twee weer berichten.

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 09-11-2012 06:32

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel zoiets kost.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 09-11-2012 10:49

interressant!
ik ben ook benieuwd wat dat kost..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 09-11-2012 20:27

Ik probeer een begroting te maken . :mrgreen:
Nu om te starten voor 1 box was ik voor 4 dozen á 30 kilo met bezorgen 82,75 kwijt. Ik heb later nog 2 zakken er bij gehaalt á 20 kilo per zak 7,50 . Wat een totaal geeft van 97,75 euro.
Voor goed zou je eigenlijk iets achter de hand moeten hebben om mee bij te vullen . Dus zeg maar voor even nog 2 zakken wat weer een totaal geeft van 112,25 euro.
In mijn stal ligt nu 160 kilo dat is wat je echt wel nodig heb.
Ik weet natuurlijk niet echt wat ik nodig heb per jaar . Maar zeg dat je 3 keer per jaar alles eruit haalt en alleen het schone terug doet en dan 100 kilo weer moet bij strooien. Dan nog wat extra's achter de hand houd voor bij te strooien waar nodig mischien ook zo'n 100 kilo . Ik hou van ruim . Dus zou ik bv 450 kilo nemen voor een jaar dat zijn 25 zakken met bezorgen zou dat denk ik op 228,25 euro komen. ( pin me er niet op vast want ik weet niet de preciese bezorg kosten dan met die hoeveelheid) Dit is bij EquiCulinair. Nu kan je bij Voergezond ook vaten krijgen van 140 kilo. Dan zou ik voor een jaar 3 vaten nemen ( = 420 kilo) Op deze vaten zit statiegeld (15 euro per vat wat weer wordt verrekend bij een volgende bestelling) met bezorg kosten komt het op 234.55 euro .
Nu ben ik voor 1 jaar stro 70 balen 262.50 euro kwijt.
Dus veel verschilt het niet ( nou ja bij mij is elke euro er 1 :mrgreen: ) Maar het werkgemak is toch wel erg fijn hoor met die houtkorrels. Tot nu ben ik positief op langer termijn weet ik het niet.

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 18-11-2012 19:50

Mijn stal nu vandaag :
Afbeelding
10 dagen later is dit dus. Alleen drollen scheppen. Geen plasplek ik denk dat het komt omdat je alles door elkaar harkt. Wel gistern een zak van 20 kilo erbij gedaan.

Plaats reactie