June/bevalling/veulen

Alles over de verzorging van je paard.
Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

June/bevalling/veulen

Bericht door Dutchstar » 07-03-2012 16:01

Het begint nu wel erg dichtbij te komen en er moeten dingen gebeuren maar dan begin ik na te denken en komen er vragen en twijfels! Graag zou ik jullie, die al eigen veulens hebben gehad in het verleden, ervaringen willen horen!

1) June laten bevallen in een grote stal (als ik daar al optijd bent), of in een aparte flinke paddock.

2) Paddock/wei voor haar en het veulen de eerste weken, omheinen met houten planken (plus draadje schrikdraad eronder en erboven langs), of zou dat brede schriklint (niet dat smalle lint of draad) wat goed zichtbaar is (3 of 4 banen) ook goed genoeg zijn (wat mijn vriendin vorig jaar gedaan heeft en dat ging heel goed) met eventueel verminderde sterkte aan electriciteit de eerste weken.

3) Merrie en veulen snachts op stal of 24/7 lekker buiten laten met een overkapping.

4) Wanneer merrie en veulen integreren in de kudde, als uberhaupt!

Thanks voor eventuele reacties!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 07-03-2012 16:18

Je hebt veel keus! Fijn! Tie stond vorig jaar samen met nog n merrie en veulen en nog een lieve merrie. En snachts in de merriestal.
Een afgezette, veilige paddock lijkt me, indien zacht weer en goede verlichtingsmogelijkheden, ideaal!
Maar die keuze had ik dus niet.
Wat ik fijn vond aan de merriestal is dat ik daar goed n camera kon installeren die ik op afstand kon bedienen en zelfs op m'n telefoon elk moment kon checken. Hierdoor kon ik op t moment supreme erbij zijn (en heb ik eea ook nog eens op film). Niet fijn: vlas!!! Wat een rotspul! Alles zat onder! Stro lijkt me zoveel idealer!
De eerste dag buiten was alleen. Andere paarden aan andere kant van t hek. Al de dag erna weer terug in t vertrouwde clubje. Ging perfect en de veulens gingen al direct spelen!
Eerste week ging ook het halster al om en af. Enne... Tja wat wil je nog meer weten?
Ik heb ter voorbereiding op de geboorte nog n vrij nieuwe dvd over wat er allemaal mis kan gaan gekeken (eigenlijk bedoeld aks instructievideo voor paardenartsen in opleiding). Wordt je niet vrolijk van maar ik wilde weten wat ik zou moeten doen mocht t misgaan..
Verder al weken tevoren kraampakket klaar staan (helft niet van gebruikt) incl fles Champagne (wel gebruikt! :mrgreen: ), nummer veulencentrale (weet niet of jullie zoiets hebben?).
Dat was t denk ik wel?
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 07-03-2012 16:29

Mijn veulen centrale is onze dierenarts.

Wat zat er allemaal in je veulen pakket?

Ik vraag me eigenlijk dus het meest af over wat voor omheining ik zal gebruiken voor de paddock. Meteen weer de kudde in is voor mij geen optie eigenlijk. Dat zei de dierenarts al. De eerste weken apart.
Hout is duur en veel werk....4 banen breed lint lijkt me ook veilig en goed zichtbaar.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 07-03-2012 18:13

Eeen veilige paddock met gras is het beste, anders een grote stal met veel stro ( goed schoon houden).
Let er bij de paddock goed op dat veulenbeentjes dunner zijn, en alle kanten op kunnen vliegen.
Ik doe lint of hout, nooit meer beide :(
Onderste lint geen stroom op zetten ivm nieuwsschierige neusjes en flapperende beentjes
De eerste weken apart houden, en goed kijken hoe June is tegen de andere paarden.
Zorg dat je de staart van june bandageerd of een staartbeschermer erom.
Ik doe er altijd ook een vlecht in.
Wat je zeker bij de hand wil hebben, schone handdoeken, gaasjes, schaar, desinfectie spul, valium voor jezelf :mrgreen: ik heb zelf altijd latex handschoenen en een opvoel handschoen bij de hand, glijmiddel, thermometer, laxeermiddel voor de kleine indien nodig, en een camera!
Check goed van te voren dat je weet hoe het veulen eruit hoort te komen.
Dus hoe de hoefjes horen te komen, en dat je weet waar het hoofdje tussen de beentjes hoort te liggen.
Geen grapje, Rose wilde er ondersteboven uit.
Arme Charming ( mama)moest 4 x weer in de benen.
Ik heb uiteindelijk haar hoofdje van binnen moeten halen, ik had alleen 2 pootjes.
Dan mag je dus niet panieken maar handelen, en niet na hoeven denken.
Tijd heb je dan niet.
Ik heb haar er uiteindelijk uitgehaald op de koeien manier, voetje op de kont van de merrie, pootjes vast, en niet meer terug laten glijden na de wee.
(Gelukkig heb ik vroeger veel kalfjes en lammetjes gehaald.)
Ze zat echt vast met haar schouders.
Charming heeft van te voren nooit iets laten zien, geen uier, geen slappe broekspieren, geen nesteldrang.
Die liep 2 rondjes, wachtte op mij, liggen en hoppa!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 07-03-2012 18:51

Dat was ook mijn idee achter die DVD, wat is normaal en wat is abnormaal en hoe moet ik dan handelen?

In mijn pakket zat:
- staartbandage (staart van Tie was gewassen en had ik volledig ingevlochten)
- Rubberen handschoenen
- jodiumtinctuur/spray (ontsmetten navelstreng)
- vuilniszak (om nageboorte in te bewaren voor DA zodat honden m niet opvreten)
- navelklem
- schone emmers
- schone handdoeken
- glijmiddel
- thermometer

Omdat je geen veulencentrale hebt is het misschien ook handig om poederbiest in huis te hebben. (soortgelijk Pavo SOS noodpakket indien merrie overlijdt)

En uiteraard Champaign!!!!!
:adfundum:

Mocht je toch van n grote stal gebruik maken dan moet June er tenminste 4-6 weken er al in staan.
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 07-03-2012 19:26

Indien merrie overlijd? :shock: Daar gaan we niet vanuit maar dat poeder is denk het zelfde als lime poeder hier.

Meeste dingen heb ik al, alleen nog geen glijmiddel.

Ja en dat is 'm, ze is niet gewend in een stal te staan, en zal dat niet leuk vinden als ik haar in der eentje opsluit. Dan gaan er ongelukken gebeuren. Ik denk dat het dan toch een paddock wordt waar ze de rest kan zien, met der eigen inloop stal.

Sonita, waarom geen draad en hout? Ik wilde toch een draadje gebruiken zodat ze er niet overheen gaan hangen of onder door willen (June is een escape artist, daarom is ze aan ons gegeven jaren geleden. 'She is a jumper and jumps the fence!' Yeah right, ik heb het haar zelf zien doen, ze gaat op der knieeen en kruipt er onderdoor als er geen stroom op staat).
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 07-03-2012 20:24

Was de vuilniszak vergeten, voor de nageboorte.
Goed nakijken!!

Geen hout en draad, spelen, pootje tussen de planken, klap van het draad.
Pootje gebroken!! :(
En dat was een achterbeen!
Dat was een hele harde leerschool, nooit meer hout en draad!!!!!
Chick staat achter hout of draad, nooit beide!

Joe kan ook heel goed buikschuiven :mrgreen:
Alleen een draadje bovenlangs dan, tegen het overhangen.
Alleen lint is dan beter, 3 is meestel genoeg.
Onderste boven kniehoogte van de kleine.

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 08-03-2012 00:17

Ik zou ook alleen draad doen. Moeder beschermd haar kind er normaal wel voor. Hier blijven de moeders altijd tussen kind en heining de eerste dagen, dus echt vrees dat het er in loopt zou ik niet hebben. Hoe groot maak je de paddock? Zorg dat je licht hebt in de inloopstal, zodat je daar het veulen kan behandelen mocht er iets mis gaan. Ik vind et wel altijd eng om ze buiten te laten. Dat wordt moeilijk checken 's nachts in het donker? Of heb je verlichting bij die paddock? Of als ze met haar kont richting het hek gaat liggen en het veulen ligt aan de andere kant? Wat een spookbeelden he.. maarja, je moet er rekening mee houden. Heeft ze ook stress als ze naast een ander op stal staat? Anders samen met een ander op stal 's nachts. Ik laat ze wel altijd op stal bevallen.

Ik zet moeder en kind altijd grenzend aan de groep in de wei en s' nachts naast de leading mare op stal. Zodat die het veulen continue ziet. Zodra het veulen stevig staat, en goed uit de voeten kan komen. Dus na ong 2 weken laat ik ze samen in de groep. Normaal krijg ik dan nauwelijks reactie omdat ze er al steeds naast stonden.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 08-03-2012 00:26

eens met sonita !vriendin van mij verloor dr veulen ook aan een heining. edit;geen details .
ik zou kiezen voor s nachts opstallen, begin wat vroeger, kan ze eraan wennen.. in geval van nood, heb je daar alles beter bij de hand, incl. verlichting, dan in een paddock.
maar we gaan uit van een vlotte bevalling, en een gezond steltlopertje :mrgreen:
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 08-03-2012 02:18

Bedankt voor de tips. Zitten een paar goede tussen. Vooral de valium en een fles champagne (die al wel op zal zijn voordat de bevalling voorbij is, hihi) ;)
Maar ook het planken en stroom draadje verhaal. Op die manier dacht ik daar nog niet eens aan maar heel logisch en ga ik ook zeker niet doen!

We hebben vandaag trouwens hele fijne draad binnen gekregen. Dikker dan de standaard schrikdraad en dunner dan dat dikke touwachtige schrikdraad (te zwaar vind ik ook om mooi strak te spannen). Zou dat niet ook geschikt kunnen zijn? En dan waarschijnlijk 4? Het is erg goed zichtbaar want daar heb ik het op gekocht (Jay is een beetje kippig). We gaan komende week al het draad vervangen rondom de weien (en dat is nogal wat :roll: ).
Of misschien voor het weitje van June niet het brede lint maar dat dunne van 1,5 cm breed ofzo.

Paola...de maat van Junes paddock is flink. Ik kan het beter een klein weitje noemen ;) en de planning is dat er verlichting komt. Ook zal er een beetje licht schijnen als de lamp van de bak aan is. Ligt namelijk pal achter de bak tegen de wei van de rest aan. Een inloopstal of overkapping moet er sowieso in zodat ze uit de zon kunnen staan overdag want het kan hier nogal warm worden namelijk, of heel hard regenen.

Ja ik weet we zijn een beetje laat, maar we wachten ook m'n vader want die wilde wat te doen hebben en zou ons hiermee helpen!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie