Voeren

Alles over de verzorging van je paard.
Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 05-10-2011 13:46

Gibbs krijgt om aan te komen, Reiskleie. Firma moet ik even opzoeken, maar is moeilijk in nederland te krijgen. Maar het bestaat zoals je al aan de naam ziet, uit rijstkiemen en heeft een hoog vetgehalte. Ze worden er niet heet van, maar hij heeft weer body gekregen! Het is een brok. Nu hij op dit moment niet zoveel doet, krijgt hij even geen reiskleie erbij. Ohja, frima Mühldorfer geloof ik. Ik heb vorig jaar een hele poos cornmüsli van Marstall gevoerd, maar dat deed het niet zo goed als die reiskleie. Als gewoon voer krijgen ze westernexcellent müsli van Masters.
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 05-10-2011 14:10

sonita schreef:@ Yildiz, hou er wel rekenind mee dat het bij sommige merries heel zwaar is, een veulen voldragen en de geboorte.
De banden etc moeten slapper worden, bij de ene zie je het duidelijk, bij de andere minder.
Ik doe merries die het er zwaar mee hebben in de passoa, om sterk te blijven/worden.
Veel overgangen aan de longe, of onder het zadel, helpen ook goed om de achterhand/buikspieren weer sterker te krijgen.
Voeren blijft moeilijk, helemaal met zo veel aanbod!
Ja, dat maakt het er idd niet gemakkelijker op! Die tabelletjes, het zegt me echt niks, heb daar gewoon te weinig verstand van.
Tie is tot 2 maanden na de geboorte in prima conditie geweest, nog altijd mooie spieren, geen ribbetje of heupje te zien. Maar vanaf toen ging het berfafwaarts. De verhuizing heeft haar ook geen goed gedaan en het is dan roeien met de riemen die je hebt. Ik wil nu komende maand gebruiken om de merriebrok zoetjes aan te vervangen door de energy control. Daarnaast blijf ik ook het beetje granen en de slobbermash voeren. Nour krijgt nu elke avond paar handjes veulenbrok zodat ook hij steeds minder behoefte krijgt onder moeders te gaan hangen.
Ik denk dat het toch pas goed komt als Znour eraf is.
Wat betreft spieropbouw; wij hebben ook heerlijke zandheuveltjes in de duinen, straks als Tie weer wat reserve heeft op en af draven, daar krijgen ze echt spieren van!
Smile! Riding is fun!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 05-10-2011 14:13

Wat ik nog wilde zeggen: ze zit nu wat betreft krachtvoer op 3 kg per dag en dus onbeperkt voordroog. Lijkt me toch wel ok?
Smile! Riding is fun!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-10-2011 14:15

yildiz schreef:Wat ik nog wilde zeggen: ze zit nu wat betreft krachtvoer op 3 kg per dag en dus onbeperkt voordroog. Lijkt me toch wel ok?
Ik denk het wel hoor.. misschien een idee om Nour wat meer krachtvoer te geven? Easy krijgt een volle schep per dag en staat alleen overdag bij mama. Dan hoeft ie niet alles uit de melk te halen.

Met Solo was idd geen succes by the way :blush: .. wat een rotzak!!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-10-2011 14:47

Heeft iemand een foto van het label horsefood? Ik ben wel benieuwd. Of een linkje.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 05-10-2011 15:32

U vraagt, wij draaien;
http://www.van-gorp.com/horsefood-the-best/
Ze doen niet veel aan reclame, zegt ook weer iets ;)
Ik voer de 7011 aan Chic en de 7013 zijn de granen.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 05-10-2011 15:43

Paola schreef:
yildiz schreef:Wat ik nog wilde zeggen: ze zit nu wat betreft krachtvoer op 3 kg per dag en dus onbeperkt voordroog. Lijkt me toch wel ok?
Ik denk het wel hoor.. misschien een idee om Nour wat meer krachtvoer te geven? Easy krijgt een volle schep per dag en staat alleen overdag bij mama. Dan hoeft ie niet alles uit de melk te halen.

Met Solo was idd geen succes by the way :blush: .. wat een rotzak!!
Ja, dat is ook de bedoeling, maar wil het langzaam opbouwen, niet gelijk een hele schep. ;)

*edit* No more mister Nice Guy?! :( Hoe ga je het nu doen als Easy groter wordt?
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-10-2011 17:35

sonita schreef:U vraagt, wij draaien;
http://www.van-gorp.com/horsefood-the-best/
Ze doen niet veel aan reclame, zegt ook weer iets ;)
Ik voer de 7011 aan Chic en de 7013 zijn de granen.
Wat mij opvalt is dat alles een ontzettend hoog zetmeel (starch) gehalte heeft. Daar let ik namelijk ook erg op. Dat van ons is 13,5%
Verder vind ik persoonlijk de meesten een te laag vetgehalte hebben en te laag vezel (Fibre= celstof neem ik aan?)
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 05-10-2011 18:41

DS: ik snap daar dus echt geen snars van, van die percentages dus. Wat heeft bv een quarter in gemiddelde training nodig?
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-10-2011 19:05

Jay is flink in training dus die krijgt een voer met 14% eiwit maar ook 7,5 % aan vet. Verder krijgt ze ook op dagen dat ze werkt een halve schep muesli met 12% vet, 12% eiwit extra.
Paarden die flink in training zijn gaan snel hun vetten gebruiken en om dat in balans te houden is het beter een hoog % aan vet te voeren in plaats van meer eiwitten (kan met behulp van olie over het voer of hoger % aan vet in het voer).
Eiwitten zijn goed voor spieropbouw.
Een hoog % aan fibres/vezels zijn gewoon heel belangrijk voor de spijsvertering.

Een paard dat in matige training is is meestal 12 % of zelfs 10 % aan eiwit goed genoeg maar wel minimaal 5 % vet om goed gewicht aan te houden zonder dat je meer moet gaan voeren.

Paarden in de groei 14% of zelfs 16% aan eiwit en hoog vet gehalte (ook minimaal 5%)

Paarden die makkelijk te zwaar worden hebben genoeg aan een voer met 10% eiweitten en een vet gehalte van 3% of minder.

Ik denk dat jou merrie minimaal 12% of misschien 14% aan eiwitten mag en dan gewoon voeren wat je normaal doet (niet meer), maar ik zou haar ook een voer geven met mininmaal 5% vet gehalte.
Ze krijgt ook al voordroog en daar zit meestal ook een best hoog gehalte aan eiwitten in, dus kijk daar wel mee uit ivm hoefbevangenheid.

Het ligt natuurlijk ook allemaal aan het paard. De 1 is gevoeliger voor eiwitten dan de ander. De 1 is sloom en mag wat meer, de ander heeft teveel energie en hoort dus een lager % aan eiwitten te krijgen.
Een hoog suiker gehalte is ook niet goed voor paarden met teveel energie. Sowieso niet goed voor ieder paard.

Voeren is een moeilijke zaak! ;)
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie