Voeren

Alles over de verzorging van je paard.
Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-10-2011 02:29

Niet iedere brok is goed. Je moet labels leren lezen (ik houd niet van hulzen). Ik vind vet gehalte (minimaal 6 %) heel belangrijk (alleen niet voor paarden met overgewicht) en vezel % (minimaal 20).
Ik voer half brok, half granen mix. De paarden die hard werken krijgen een granen mix met 12 % vet.
Het vetgehalte kun je niet vergelijken met het vet in ons eten. Alleen meer eiwitten geven is gewoon niet goed. Je moet een balans vinden tussen vet en eiwit gehalte.
Verder voeren we ook canola olie, mineralen/vitaminen granulaat en red cel voor de paarden die echt hard werken.
En verder 2x per dag VEEL GOED HOOI!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 05-10-2011 07:43

Eens met DS, hooi, goed ruwvoer is t belangrijkst.

Meissie is erg afgevallen van haar gestress op de ranch. Ze hebben haar daarom veel meer krachtvoer gegeven, 2x een schep draversbrok, nou dat was te merken toen ze terug was. :shock:

Nu krijgt ze 4x per dag een flinke bult hooi, en alleen na t rijden een halve schep Quattromix, al dan niet aan gevuld met Herbamix.
Wel staan ze nog 24/7 buiten met een schuilstal, dus ze kunnen nog wat gras erbij plukken.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 05-10-2011 08:35

Tie ziet er nu zo uit (nu ze onbeperkt voordroog krijgt is haar buik wel boller geworden, maar achterhand is nog zet zo ingevallen):


Afbeelding

Voor de dracht kreeg ze al 2 kg draversbrok per dag en dan nog een schep kruidenmuesli na het werk.
Smile! Riding is fun!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-10-2011 08:58

yildiz schreef:Tie ziet er nu zo uit (nu ze onbeperkt voordroog krijgt is haar buik wel boller geworden, maar achterhand is nog zet zo ingevallen):


Afbeelding

Voor de dracht kreeg ze al 2 kg draversbrok per dag en dan nog een schep kruidenmuesli na het werk.
Ik zou haar op een goede energyrijke brok zetten, de EnergyControl, niet te veel, 2 tot 3 kilo per dag. En eventueel na het rijden als vanouds muesli bijvoeren. Maar je kan ook gewoon weer die draversbrok voeren als ze het daar goed op deed. Zonder brok en met genoeg hooi zal ze ook wel weer bij trekken, maar als je echt met haar aan het werk wil, denk ik dat een rijke brok haar sneller gaat helpen.

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 05-10-2011 09:24

@ Yildiz, hou er wel rekenind mee dat het bij sommige merries heel zwaar is, een veulen voldragen en de geboorte.
De banden etc moeten slapper worden, bij de ene zie je het duidelijk, bij de andere minder.
Ik doe merries die het er zwaar mee hebben in de passoa, om sterk te blijven/worden.
Veel overgangen aan de longe, of onder het zadel, helpen ook goed om de achterhand/buikspieren weer sterker te krijgen.
Voeren blijft moeilijk, helemaal met zo veel aanbod.
@ Silly van Horsefood kun je rustig brok voeren, hebben ook jaarlingenbrok.
(Alles van Horsefood en Mijtten is Ok bevonden door de homeopaath.)
Ik had ook even ander voer, deden ze het goed op, opeens werden er een paar broodmager, zat er een bacterie in!!! :blush:
Ik blijf dus veilig bij Horsefood!!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 10:04

ik had eens -in het verleden- allemaal geitenbrok tussen mn bix van masters ! :roll:
ik ben zeer tevreden over horsefood ! :yes:
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 05-10-2011 10:31

Wij zouden in de haarlemmermeer dealer worden van Horsefood.
Wij hebben zeer uitvoerig over voer etc. gesproken, ze zijn zelfs bij ons op stal geweest.
Die meneer kwam net bij een hele dure springstal vandaan, en gaf me complimenten over hoe onze paarden erbij stonden.
Ze wilden graag iemand die alles weet van het voer,en hoe te voeren, en het zelf ook gebruikte.
We zijn ook zelf op de fabriek geweest, en weten erg veel meer dan de gemiddelde consument ;)
We zijn alleen erg veel verder weg gaan zitten, en hier zit al een dealer van ze.
Maar als we bellen kan alles!
Grappig is dus dat ook de homeopaath, zelf ook een speciale brok heeft ontwikkeld met hun, die ik dus nu weer gebruik.
De wereld is soms toch klein.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 10:35

ik vraag ook altijd door, en wat ik fijn vind, is dat ze en snel reageren op een vraag, en echt uitgebreid antwoord geven.
zoals gezegd; mijn paarden zien er altijd picobello uit, en geen problemen.
ik ga vragen of mn voerboer de jaarling brok wil bestellen..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 10:36

ik vraag ook altijd door, en wat ik fijn vind, is dat ze en snel reageren op een vraag, en echt uitgebreid antwoord geven.
zoals gezegd; mijn paarden zien er altijd picobello uit, en geen problemen.
ik ga vragen of mn voerboer de jaarling brok wil bestellen..
wat voor brok hebben jullie dan ?
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 05-10-2011 11:26

Ik zie dubbel ;)
Die brok heet PaddysChoice, en zit niet in het gewone assortiment.
Je moet er speciaal om vragen, omdat het een brok is voor paarden die maag/ darm problemen hebben of makkelijk krijgen.
Ook luchtzuigers en paarden met maagzweren hebben er baat bij.
Ik heb er 1 neuroot ( vind ik), 1 binnenvetter en haar broer, snel last van water bij de ontlasting/geirriteerde darmen, op staan.
Ze zijn allemaal nagekeken, en mankeren verder niks.
Ze hebben alleen snel last van krachtvoer.
De rest krijgt gewoon granen, en vroeger de conditiebrok van HF.
Die weer op basis van granen is. :mrgreen:

Plaats reactie