Voeren

Alles over de verzorging van je paard.
sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 04-10-2011 22:44

Ik voer geen brok, geen muesli, alleen granen.
De moeder van Chic krijgt merriebrok met een beetje granen.
En die gaat van de week van de brok af en over op granen.
Ze droogt al op en Chic moet er af, ze is soms al niet meer erg aardig voor de kleine.
Ik voer geen brok, kan niet zien wat voor troep erin zit.
En er zit echt veel rotzooi in :evil:
Geen muesli, zit te veel melasse en ander gedoe in.
Ik voer een complete, met vitamine brokje, granenmengeling van Horsefood.
Ik heb er 3 wel op een speciale brok staan, die is ontwikkeld door de homeopaath en Horsefood, speciaal voor paarden met snel last van de maag en luchtzuigers( last van maagzuur).
Ik zie nooit granen in de ontlasting, en ze worden er niet warm of koud van ;
Ook quarters zijn sobere paarden, net als arabieren, en ijslanders! ;)
Ze krijgen een paar handjes granen per dag, en daar werken ze ook op.
Als ze wat dikker moeten, meer hooi, en anders olie over het voer, maar niet meer voer.
Power krijg voordat hij bij ons was 3!!!KG onderhoudsbrok, hij was net een opgeblazen ballon.
Ook hij krijgt nu een paar handjes granen, en net als de rest veeel hooi.
Chic krijgt een speciale grow mix muesli van Horsefood.
Het voer van Mijtten schijnt idd ook goed/schoon te zijn.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 04-10-2011 23:17

mijn paarden zien er altijd picobello uit. ze glanzen,ik heb nog nooit een bevangen, of koliek paard gehad. en de DA komt alleen om te enten.dan kan ik echt niet geloven dat het slecht is.. ik heb eens de moeite genomen om een voerfabrikant te bellen. die zei dat afvalstoffen van de menselijke niet per definitie slecht zijn.pap, wat zo gezond is, is ook van tarwe hulsels gemaakt.
ik heb trouwens nooit meer gevoerd als 1,5 kg.zelfs in zware training.
alles moet aan wettelijke eisen en normen voldoen.waar graan niet gecontroleerd kan worden (wat er aan voedingstof in zit. het is maar bij benadering.)de verteerbaarheidspercentage van bix is 92 %, waar graan maar aan max. 70 % komt. dat betekend voor mij, dat ik 1/3 van een schep onverteerd weggooi(en in de mest vind je meestal alleen de lege hulsen).dus het rendement is kleiner.muesli is weer schimmelgevoelig, en vol melasse. en de schimmel is vaak al aanwezig, voor die zichtbaar is.vaak de oorzaak van koliek.
ik geloof niet dat welk voer dan ook slecht is,maar mijn paard doet het goed op dit, en andermans paard op dat. kwestie van proberen, en daarbij blijven.
ik voer normaliter trouwens horsefood,maar de veulenbrok had ie hier niet..
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 04-10-2011 23:25

Mijn paarden hebben het ook jaren geweldig gedaan op brokken, nooit problemen gehad, maar idd, niet te veel geven. Hooguit 1,5 schep per voerbeurt. Ik voer nu muesli omdat ze gewoon echt vet zijn, ze krijgen er dan ook maar een klein beetje van. Solo krijgt wel 2 volle scheppen per voerbeurt. Die heeft gewoon wat meer krachtvoer nodig anders valt ie terug.. Ik heb het idee dat een muesli wat minder zwaar op de maag ligt. Maar dat er rotzooi in brokken en muesli's zit ?? Ik geloof het niet zo.. mjin buurvrouw mengt ook zelf granen maar die paarden zien er lang niet zo goed uit als hier. Misschien doet ze het niet goed ofzo.. maar zo slecht kan mijn voer dus niet zijn.

Belangrijk is wel dat ze er ruwvoer naast hebben, ik voer onbeperkt goede kwaliteit hooi.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 04-10-2011 23:35

ik ook..
maar 1,5 schep per voerbeurt ? :shock: mijne krijgt max. 1 schep per dag..
het is vaak ook verstandig om je voer in de schep te wegen.bix/muesli en granen geven allemaal een ander gewicht in een schep.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-10-2011 00:13

Haha ik heb het dan ook alleen over Solo.. die stond op een gegeven moment op 1,5 schep 2x daags. Omdat ie vrij schraal was toen hij hier kwam en niet goed aan kwam. Nu staat ie op 2 scheppen Mijten Quattro 2x daags. Een schep muesli weegt idd een stuk minder dan een schep brok.

Mijn jaarling en het veulen krijgen ook 2x daags 1 volle schep Pavo grow of start.

Een Arabische merrie heb ik ook op 4 kilo merriebrok per dag gehad, die viel ook enorm af.. sommigen hebben gewoon meer nodig.

De dikke dames staan dan weer op een handje muesli per voerbeurt... verschil moet er wezen :).

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 00:21

mijne heeft nu ook pavo podo grow (al die moeilijke namen tegenwoordig, vroeger heette het veulenbrok :roll: ).
zodra hij onder het zadel is, stap ik over naar horsefood.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-10-2011 00:33

silly schreef:mijne heeft nu ook pavo podo grow (al die moeilijke namen tegenwoordig, vroeger heette het veulenbrok :roll: ).
zodra hij onder het zadel is, stap ik over naar horsefood.
Veulenbrok is er ook nog! Tot 8 maanden.. daarna Grow, om het makkelijk te maken ;)

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 00:39

nee hoor, heet ook anders. podo start volgens mij.en ze gaan ook over op kleinere zakken (stiekeme prijsverhoging :evil: )
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-10-2011 00:42

silly schreef:nee hoor, heet ook anders. podo start volgens mij.en ze gaan ook over op kleinere zakken (stiekeme prijsverhoging :evil: )
Ooo tuurlijk.. start ja.. dat zei ik ook al in een vorige post geloof ik. Het is ook al laat ;) .. nu naar bed :)

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 00:44

ik ook. nog lekker ff lezen :)
truste !
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Plaats reactie