Voeren

Alles over de verzorging van je paard.
yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Voeren

Bericht door yildiz » 03-10-2011 18:21

Yentl staat nu natuurlijk nog op de merriebrok maar ben dat nu aan het afbouwen want over een maandje gaat Nourebeest eraf. Voorheen voerde ik Havens Draversbrok met kruidenmuesli en daar bleef ze mooi van en in conditie maar voorwaarts zou ik haar niet willen noemen. Omdat ze behoorlijk heeft moeten inleveren de afgelopen maanden, krijgt ze naast de merriebrok, slobbermash en een handje Kentucky (granen/haver). Ik merk dat dat laatste haar echt net ff meer power geeft. Ik denk erover om straks ipv van de Draversbrok en de kruidenmuesli, die Kentucky met kruidenmuesli te gaan voeren. Heeft er iemand ervaring met het voeren van granen ipv brok?
Smile! Riding is fun!

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 03-10-2011 18:41

Hier doen ze t erg goed op de Quattromix van Mijten. Mocht ik er wat meer power in willen hebben, meng ik t met de Herbamix. Allebei muesli.
Ik voer al 6 jaar geen brokken meer.
http://www.mijten.be/_ln/paarden.php?part=pv

Cyncere
Berichten: 198
Lid geworden op: 07-07-2011 18:53

Bericht door Cyncere » 03-10-2011 19:42

Die van ons krijgen Subli zonder, al een aantal jaar. Maar ik moet deze winter afwachten of Nerva niet wat extra's nodig heeft nu ze regelmatig gereden wordt. Er is ook een basismuesli van Subli, daar werden ze juist weer erg heet van. Kwestie van de juiste balans vinden denk ik.

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 03-10-2011 22:01

TonnyT schreef:Hier doen ze t erg goed op de Quattromix van Mijten. Mocht ik er wat meer power in willen hebben, meng ik t met de Herbamix. Allebei muesli.
Ik voer al 6 jaar geen brokken meer.
http://www.mijten.be/_ln/paarden.php?part=pv
Idem.. Quattro van mijten. Ik ben vorig jaar ook van de brokken af gestapt.. die zijn vaak veel rijker en mijn paarden staan bekend om hun overgewicht ;). Maar Yentle kan nu misschien toch wel even een wat rijkere brok gebruiken? Ik zou pas op muesli over gaan als ze weer op het juiste gewicht is. De jonge paarden krijgen hier wel Start of Grow van Pavo..

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 03-10-2011 22:16

Yep, ze moet nu inderdaad aansterken. Ze krijgt nu ook onbeperkt goede kwaliteit voordroog en ook nog de slobbermash om weer wat dikker te worden. Maar jij zou dus, na de merriebrok, als Nour eraf is, toch aanvankelijk nog wel brok blijven voeren? En welke dan?
Smile! Riding is fun!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 03-10-2011 23:02

yildiz schreef:Yep, ze moet nu inderdaad aansterken. Ze krijgt nu ook onbeperkt goede kwaliteit voordroog en ook nog de slobbermash om weer wat dikker te worden. Maar jij zou dus, na de merriebrok, als Nour eraf is, toch aanvankelijk nog wel brok blijven voeren? En welke dan?


Merriebrok is een goede dikmaker, Solo krijgt et ook als ie wat terugvalt. Ik zou haar gewoon op merriebrok laten staan.. en dan pas afbouwen als ze op het gewicht is, waarop jij haar wil hebben.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 04-10-2011 14:56

Merriebrok stimuleert ook de melkgift en ben bang dat ze dan uierontsteking gaat krijgen. Kan ik daarvoor in de plaats geen slobber mash blijven voeren of een andere brok? Pavo adviseert bv om bij invallende merries de merriebrok te vervangen door Energycontrol (brok). Misschien een betere optie?
Smile! Riding is fun!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 04-10-2011 15:05

ik heb altijd alleen maar brok gevoerd, en nog nooit problemen gehad. niet te dik, of te dun, geen koliek, of wat dan ook.
nadeel van graan is, dat het veel slechter verteerd.
na het spenen word altijd aangeraden om enkele dagen alleen op hooi te zetten, i.v.m. opdrogen melk.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 04-10-2011 21:53

Dat bedoel ik idd Silly, de merriebrok moet er zowiezo vanaf om uierontsteking te voorkomen.
Met het beetje granen wat ze nu krijgt ben ik ook meteen gaan turen in dr stront (je kunt maar n hobby hebben :mrgreen: ), idd omdat ik ook gehoord had dat het er onverteerd weer uitkomt. Maar niks gevonden. Op die IJslanderstal zweren ze erbij. Maar ja, die zijn verder echt wel heel sober hoor. Voordroog en een beetje granen na arbeid. That's it. Zelfs de lacterende merries krijgen geen merriebrok en ze zien er allemaal top uit. Tie redt het daarop echt niet.
Smile! Riding is fun!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 04-10-2011 22:22

yildiz schreef:Dat bedoel ik idd Silly, de merriebrok moet er zowiezo vanaf om uierontsteking te voorkomen.
Met het beetje granen wat ze nu krijgt ben ik ook meteen gaan turen in dr stront (je kunt maar n hobby hebben :mrgreen: ), idd omdat ik ook gehoord had dat het er onverteerd weer uitkomt. Maar niks gevonden. Op die IJslanderstal zweren ze erbij. Maar ja, die zijn verder echt wel heel sober hoor. Voordroog en een beetje granen na arbeid. That's it. Zelfs de lacterende merries krijgen geen merriebrok en ze zien er allemaal top uit. Tie redt het daarop echt niet.
O :roll: wist ik nieteens joh.. ik heb ze bij het afspenen ook nooit meer op merriebrok staan maar dat is ook echt niet nodig bij die van mij. Maar dan is er dus meer kans op uieronsteking?

Eigenlijk dus helemaal geen krachtvoer de eerste dagen? Weer wat geleerd.. ik voer altijd gewoon door.

Hoe dun is ze nu dan? Ik denk dat je haar sneller weer op gewicht krijgt met een brok. Ik heb ze altijd goed (te) vet gehad op Pavo, dan zoek je er gewoon 1 uit die bij haar past, ik zou voor de EnergyControl gaan, ze kan ook wel wat meer pit gebruiken toch? Kun je later misschien weer afbouwen als ze eenmaal weer in haar oude doen is en dan alsnog over gaan op de granen die ze daar voeren. Een werkende Arabier heeft over het algemeen wel ander voer nodig dan die sobere IJslanders.

Promise bleef ook altijd dun, die knapte zo snel op toen ik op pavo overstapte..

Plaats reactie