Voeren

Alles over de verzorging van je paard.
Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 05-10-2011 22:30

sonita schreef:Info per pb.
dat wil ik ook wel graag weten, heb vroeger wel havens gevoerd. (niet aan Gibbs, mijn eerste paard kreeg Havens)
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 22:36

met in balans bedoel ik de verhoudingen binnen de brok zelf. en dat is ongeacht hoeveel je voert.
maar goed, ik ben geen toevoeg-mens.tenzij voorschrift DA.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 05-10-2011 22:48

Alsof die f*cking DA alles weet!!
Zotten zijn het :mrgreen:
Geintje, ik ben wel van de toevoegingen, Soulmate dan, en niks anders.
Ja dat suiker verhaal ken ik nu wel!!
bloedonderzoek van de DA( goh je geeft vast een suplement?
Ja. Die is erg goed, alle waarden zijn toppie, zeker voor een quarter!) en check van de homeopathe, dat suikerverhaal is een beetje opgeblazen, zolang het maar natuurlijke suikers zijn, en niet te veel.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-10-2011 23:16

silly schreef:met in balans bedoel ik de verhoudingen binnen de brok zelf. en dat is ongeacht hoeveel je voert.
maar goed, ik ben geen toevoeg-mens.tenzij voorschrift DA.
Ja, dat bedoel ik ook. Een paard krijgt alleen genoeg van alles binnen per dag als je voert wat op de zak staat.

Teveel toevoegen is natuurlijk ook niet goed en ook daar moet je een balans in zien te vinden als je eraan begint.
En het is zeker belangrijk naar je paard te kijken. Daar ben ik het helemaal mee eens!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 05-10-2011 23:53

hoeft niet. er zijn een paar fabrikanten, die aangeven, dat met 1 kg. brok, de paarden de dagelijkse behoefte binnen hebben.de aangegeven waardes zijn dan ook procentueel aangegeven.maar het voeradvies is altijd ruim, erg ruim. zo doe je niet lang met een zak.
ik heb 2 x supplement gegeven. trien had uit de opfok vit. E tekort.en naderhand werd magnesium aangeraden voor haar nervositeit.. vit E hielp goed.magnesium geen jota.
en suikers zijn ineens de grote boosdoeners, waar het eerst eiwitten waren.iedereen wil ineens voer zonder suiker.en dat, terwijl een paard, zeker een in de sport, toch echt suikers nodig hebben.spieren lopen op suiker.
maar het merendeel van die recre-hobbyisten voeren teveel, en te hoog voer,gecombineerd met te weinig beweging- en daar zit het probleem, en niet in de suiker.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 06-10-2011 00:24

maar voer advies geven /krijgen is een lastige zaak. vraag het 25 mensen, en je krijgt steevast 25 verschillende antwoorden.
beetje proberen waar je paard het goed opdoet, goed de etiketten lezen, info zoeken en vragen bij de fabrikant, en dan goed inlezen.
ik geef dan ook eigenlijk nooit advies, ik zeg alleen wat IK doe.maar ik doe wat werkt voor mijn paard, en dat wil niet zeggen, dat jouw paard het er ook goed op doet.
het blijft iig voer voor ellenlange discussies :mrgreen:
@ DS -klopt het, dat bij jullie bix/pellets niet zo gebruikelijk is ?
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 06-10-2011 02:03

Met bix/pellets bedoel je brok/brokjes? Zo ja dan zeker wel. Wij voeren het ook en er is veel in pellet vorm verkrijgbaar.
Muesli of granen mix heet hier textured feed.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 06-10-2011 02:29

Mijn dikke merries krijgen in de zomer helemaal geen brok of supplementen en in de winter een klein beetje muesli, meer voor het idee omdat er paarden zijn die wel brok moeten en je kan er moeilijk een paar overslaan. Ze staan wel op onbeperkt kwaliteit voordroog, en in de zomer onbeperkt gras. Naar mijn idee zijn ze kerngezond.. ok, naast wat overgewicht dan.. Zouden ze dan iets te kort komen?? Een paard moet toch kunnen leven op ruwvoer?

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 06-10-2011 14:25

Nee, die van jou zijn idd 'easy keepers'! Maar ik denk dat onbeperkt voordroog er veel mee te maken heeft.
Ik heb altijd begrepen dat voordroog veel meer voedingstoffen en vooral eiwitten heeft dan gewoon hooi. Ik was/ben daar altijd een beetje huiverig voor. Daarom voer ik hier ook alleen alfalfa hooi in de winter (veel hoger eiwitten percentage dan bijv coastal of bermuda hooi).
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie