Peesblessure, wachten duurt lang lang lang

Voor alle vragen, tips en opmerkingen over de gezondheid van je paard.
Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Peesblessure, wachten duurt lang lang lang

Bericht door Kippie » 23-07-2011 13:15

Zoals jullie misschien wel weten staat Gibbs sinds januari met een peesblessure. Er zaten wat zwakke plekken in de tussenpees rechtsvoor. Eerst dacht ik dat het misschien door de schieffel kwam, maar dat was niet het geval. De schieffel is trouwens helemaal verdwenen!!! Op zijn linkerbeen is de schieffel een stuk kleiner geworden.
Nu mochten we 2 maanden alleen aan de hand stappen op het harde, wel gewoon lekker de wei. Dus bij braaf iedere dag wandelen, krijg je meteen een mooi braaf buitenpaard :D Na die 2 maanden wandelen, mochten we onder het zadel gaan stappen, lange rechte stukken. Dus 2 maanden lang stapritjes gemaakt, en Gibbs bleef superbraaf. Na die 2 maanden mochten we de draf er langzaam bij oppakken, dus de stapritjes werden langzaam opgevoerd naar buitenritjes met stukjes draf. Na weer 2 maanden, moeten we kilometers gaan maken, zonder galop. De pees moet aan het werk, en volgend da gaat dat het beste in de draf. Kijken wat mij paardje aan kan, ritjes van een uur waren geen probleem.
Sinds jnauari voer ik op advies van DA, supersulf, een zwavelsupplement. Heb niet het idee dat het wat doet, maar goed, pot kost veel geld en ik doe er een maand mee, tel maar uit.
Nu ben ik begin deze week begonnen met homeopathie, en wel PuurPees van NML Health. Heb er goede dingen over gelezen, en onder het motto van baad het niet dan schaad het niet, toch maar proberen. Er stond duidelijk in de bijsluiter dat je paard een korte reactie kan krijgen dat de klachten erger worden, en laat hem nu net weer 2 dagen niet helemaal zuiver lopen. Zou het spul dan toch werken??? Of komt het omdat de smid door pech wat later komt. De ijzers moeten er echt onderuit. Die smid is ook weer een verhaal. Ik had eerst een andere smid, die in mijn ogen prima zijn werk deed. Totdat ik een fijen westerninstructrice vond, die zei dat hij niet goed op zijn voeten stond. Hij struikelde ook best vaak. Dus op haar advies haar smid laten komen, die alleen maar westernpaarden beslaat. Hij kreeg een ander ijzer, zodat hij beter kan afrollen, en weer ietsje stijler op zijn voetjes gezet. Hij struikelde meteen een stuk minder. Maar nu de hoeven weer te lang worden, en de ijzers echt vervangen moeten worden begint het struikelen weer. Toeval? Of komt het door de PuurPees?
Ik geef hem lekker even vrij totdat de smid is geweest.
Ik ben vrij onzeker als het om mijn paardje gaat, doe ik het wel goed, vraag ik niet te veel, of doe ik juist te weinig? En, komt het allemaal nog wel goed????
We hadden zoveel plannen, eindelijk mijn droompaardje gevonden en dan dit. Gibbs is een geweldig leuk lief werkwillig grappig betrouwbaar paardje, moet er niet aan denken dat het nooit meer goed zal komen met zijn pees. Kan er echt nachten wakker van liggen.

Zo, einde klaagzang :cry:

Ik wil alleen opbouwende kritiek, hahahaha en tips natuurlijk
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 23-07-2011 17:05

Met een peesblessure is het altijd afwachten of het uiteindelijk helemaal goed komt. Het kan altijd een zwakke plek blijven maar een pees kan er zelfs ook sterker uit komen! Gewoon lekker rustig aan doen, en zo te lezen ben je op de goede weg.

Mijn man en ik hebben een hoefsmederij. Wat ik in je verhaal lees is dat je vorige smid teveel teen liet staan en/of weinig hiel. Beetje de engelse manier. Maar een Quarter of Paint moet idd toch net iets anders benaderd worden omdat ze andere gangen hebben dan de meeste engelse rassen.
Hoevaak laat je je paard beslaan? Vaak is het probleem dat mensen hun paarden iets te lang laten door lopen. In NL weet ik dat dat rond de 8 weken is. Hier hebben wij onze klanten op 6 weken staan, sommige zelfs op 5 (behalve onze eninge NL'se klant wil perse iedere 8 weken...en die zijn echt duidelijk veelste lang tegen die tijd).
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 23-07-2011 17:28

ik red 8 weken echt niet met mijn paardje. 6 weken hooguit. Maar nu door omstandigheden dus 8 weken, en hij loopt echt heel voorzichtig nu.
De vorige smid kapte inderdaad engels (wist ik veel) die vond hem dus te stijl staan en heeft hem voor zijn ogen dus netjes wat vlakker gezet. Daarna kreeg hij dus ook de schieffels, toeval? Na een heerlijke dagtocht begonnen de problemen pas goed, hij wilde opeens niet meer rechtsom en ging staken. Dit gedrag was ik absoluut niet gewend. Toenmalige lesgever gooide het op puberstreken maar dat wilde ik niet geloven.
Om even helemaal bij het begin te beginnen.
Gibbs hebben we gekocht toen hij 4,5 was. Netjes ingereden, en net geruind. Superleuk en braaf paardje. Beetje 'lui' werd ie genoemd. Hij was zo stijf als een plank, dus na een paar maanden laten behandelen door een chiropractor, hij liep daarna wel beter, maar bleef een 'huppeltje' houden achter. De ene keer was het weg, en zo was het er weer opeens. Na de zomer heb ik hem op ijzers laten zetten (door de engelse smid dus) omdat zijn hoefjes wel erg snel sleten met de buitenritjes. Hij liep nu niet meer zo gevoelig over kiezelige paadjes. Ondertussen wilde hij ook maar niet echt dikker worden, dus een beetje met verschillende voeren geexperimenteerd. Ben nu weer terug bij wat hij bij de aankoop kreeg, en hij gaat snachts weer naar binnen zodat hij op zijn gemak zijn buik vol met hooi kan eten (hij krijgt in de wei niet genoeg omdat zijn weidegenootje alles voor zichzelf wil hebben) Ik merk dat hij nu wel dikker word. Na die dagtocht, oktober was het geloof ik, vond ik hem stijf en toen begonnen de problemen met staken en achteruit lopen. Tijdje op rust gezet, pubergedrag wilde ik niet geloven. Nog een keer de chiropractor laten komen maar die kon niks bijzonders vinden, kwestie van trainen en spieren sterkter maken volgens haar. In januari dus een erkende masseur laten komen en die vond hem erg gevoelig op zijn pees, en toen is het balletje aan het rollen gegaan. Afspraak gemaakt bij de kliniek en nu zijn we 7 maanden verder..........
Dierenarts vond het wel opvallend, dat op de rontgenfoto's mijn paard een stuk jonger leek dan zijn echte leeftijd. Echte leeftijd klopt echt wel!!
Gibbs blijkt in de opfok veel te kort gekomen te zijn, niet de schuld van de verkoper trouwens!!
Heb ik gewoon een zwak paardje gekocht, wat nog tijd nodig heeft om aan te sterken? Is dit alles een gevolg van het verkeerd bekappen, toch te veel van hem gevraagd het afgelopen jaar?
Dit jaar staat er niks meer in de planning, geen dagtochtjes, geen clinics, geen westrijd-debuut. Hopelijk word volgend jaar het jaar van Gibbs!
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 23-07-2011 17:33

medisch gezien kan ik je geen raad geven. dutchstar weet daar gelukkig veel meer van !
maar ik vind wel dat je het goed en voorzichtig aan pakt. geen haast, en niet teveel, te vlug !daar gaat het imo vaak fout.
je hoort het vaker van homeopathie, dat het eerst erger word, voor het verbeterd. toename heb je nu dan, dan moet de verbetering ook komen...
@DS- ik laat mijn paarden al zolang alleen door een gewone smid doen.en nooit geen problemen.is een "western "smid dan toch zo anders, en beter ?
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 23-07-2011 17:37

medisch advies hoeft ook niet.
Maar wat praten met 'lotgenoten' is ook erg fijn af en toe.
Stalhouder zegt al snel, nie zeuren, ze motte mar lope. Ge bent veuls te voorzichtig met dat peerd. :bonk:
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 23-07-2011 17:59

Silly, een hoefsmid moet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Daar bedoel ik mee, je kunt niet ieder paard op dezelfde manier bekappen of beslaan. Veel hoefsmeden verdiepen zich niet in conformatie en gangen van andere rassen en takken van sport. Daar moet je gewoon mee uitkijken. Die van jou heeft daar waarschijnlijk wel zicht op.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 27-07-2011 08:41

smid is gister geweest, en Gibbs staat weer keurig op zijn voetjes. Hij stond gewoon scheef!! Hij liep gister nog niet zuiver, dus hopelijk trekt het met een paar dagen weer bij en lag het aan zijn voetjes.
Ik baal er wel van hoor, hij liep juist zo lekker de laatste tijd.
Heb soms het idee dat er nooit een einde aan komt, dat ik alles verkeerd doe, dat ik een pechpaard heb gekocht :cry:
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 27-07-2011 10:08

dat snap ik.erg vervelend zo voor jullie. vooral omdat ie verder zo lief is.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 27-07-2011 12:06

misschien ben ik ook wel te ongeduldig?
Maar het is wel lekker om hier af en toe te 'klagen'
:mrgreen:
Zal vanmiddag eens kijken hoe meneer loopt, in stap was er niks aan de hand, maar in draf liep ie niet lekker.
Dan zullen we maar een staprondje maken en weer koelen koelen koelen, meer kan ik niet doen toch?
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 27-07-2011 12:23

beetje knuffelen/toiletteren/mutsen, en de moed erin houden.
gezien je fotos, kan je ook borstelen :bite:
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Plaats reactie