overdenkingen over spat

Voor alle vragen, tips en opmerkingen over de gezondheid van je paard.
Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 02-01-2013 18:46

De dierenarts zei dat er niets aan te doen was. Dat het proces van botoplossing zich hopelijk omkeert en de schijfjes vast groeien. Maar dat was een kwestie van afwachten en rechtuit beweging geven. Dat laatste doe ik door buitenritjes en toen ze nog niet onder het zadel was door met haar te fietsen en wandelen.
Wel geef ik op aanraden van iemand Joint Comp. Dat helpt. Ze kan niet zonder. Heb 2 keer geprobeerd minder te geven en ze werd meteen een stuk slechter.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 02-01-2013 19:11

Heeft ze trouwens zachte of harde spat? Aan 1 of beide benen?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 02-01-2013 19:32

harde spat. Haar toen kreupele been was behoorlijk slecht. En het andere been was ook niet helemaal goed. De vraag is hoe die zich ontwikkeld heeft.
Wat me opvalt is dat ze de laatste tijd haar achterbenen niet meer goed optilt met lopen. Haar tonen zijn helemaal afgesleten.

Dit is wat ik vond in een oude mail van de dierenarts:

- Het spronggewricht van Takoda kan je classificeren als categorie 3. We geven een indeling van 1 t/m 4. Op basis van de osteolyse rond het tarso-metatarsaalgewricht valt ze in categorie 3.

- De lokalisatie van deze botoplossing is met name aan de voor buitenzijde

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 02-01-2013 19:37

Bij harde spat=bone spavin zijn er wel degelijk medicijnen die kunnen helpen. Tildren is er 1 van en ook Adequan.

http://hoofcare.blogspot.com/2010/07/ti ... -bone.html

http://www.nwequinevet.com/?q=tildren
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 02-01-2013 19:48

Fijn als je dierenarts zegt dat er niets aan te doen is.

Ik zal het hem voorleggen nadat de foto's gemaakt zijn. Dan kan hij me uitleggen waarom wel of waarom niet.

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 02-01-2013 20:00

Had Anya haar paard niet met heel goede uitslag behandeld met Tildren?
Ik ga ook nog even huiswerk doen aangaande deze spat ;)

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 02-01-2013 20:12

Het is niet te genezen maar in veel gevallen wel te stabiliseren zodat paard zo goed als of volledig pijnvrij door het leven kan.

Oh, en houd er rekening mee dat je een dierenarts gebruikt die bekend is met Quarters. Die zitten qua bouw en gewrichten net even iets anders in elkaar.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 02-01-2013 20:27

In Wolvega zijn ze goed met quarters, en is niet te gek ver ;)
Vind dit mooi duidelijk; http://www.ed.ac.uk/polopoly_fs/1.23110 ... spavin.pdf

Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

Bericht door Promisse » 02-01-2013 22:00

zou dat echt zoveel schelen? Het is nog steeds een paard :blush:
Wolvega is niet echt naast de deur hoor. Daar rij ik met trailer minstens een uur op.
Ik kom niet in je link Sonita.

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 02-01-2013 22:36

heftig verhaal !
maar ik kan me goed inleven...een paard houden is een hobby, en een hobby moet leuk blijven.
altijd tegen een zure kop aankijken, en ogen in je rug moeten hebben , is gewoon niet leuk.Wolf kan ook een zure muil trekken,maar hij doet dit alleen met eten, en doet verder niks als een lelijke blik.
ik ben eens bij een Q merrie wezen kijken. goed te rijden,maar op stal ronduit gevaarlijk. ik dacht alleen aan voernijd,maar het ging veel verder als dat.niet langs kunnen lopen, zonder zweep.ze gaat finaal in de aanval, en stopt ook niet, voor ze je geraakt had, met wat dan ook.helemaal niks kunnen doen, zonder zweep, tot je erop zat. dan was ze braaf. ik besloot, dat ik daar niet mee kon leven.ik alleen wel, hubby ook mss. maar dan is er ook nog een dochter, visite, en mensen, die langs lopen..
en de spat ? eerst de fotos.is het verergerd, blijft er niet veel over.is er positief nieuws, kan je mss aan de zurigheid werken.en dan haar meer te doen geven.
moeilijk..je moet voor jezelf beslissen, waar je mee kan leven.dat is voor iedereen anders.
ikzelf zou niets zien in een gevaarlijk paard. ik zou ook niet sleutelen aan een paard met ernstige spat.maar ook daarin is iedereen anders.je moet voor jezelf alles op een rijtje zetten !
het is ook geen paard, waar je makkelijk een andere baas voor zou vinden, dat telt ook mee.
en goed van je, dat je je twijfels eruit gooit hier.geloof me, die hebben we allemaal weleens...ook ondergetekende.
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

Plaats reactie