Diahrree

Voor alle vragen, tips en opmerkingen over de gezondheid van je paard.
Plaats reactie
saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Diahrree

Bericht door saxet » 18-10-2011 01:05

Ik ga, in het donker, een van mijn honden uit de kennel halen, dichtbij de wei van Penny. Plof...spetter...plof. Uh? Morgen eens opletten, dat klinkt als diahrree. En ja hoor. Vanochtend zie ik dat mijn sorrel de achterbenen van een bay heeft. :evil:
En nu dan? :shock: Het is vaker voorgekomen, meestal met (te veel) voer. Alfalfa, of round bales (free feeding) kan ze niet goed tegen. Ik weet niet of het met de status van voormaling verhongerd paard te maken heeft, maar ze is een 'easy keeper' die tendeert naar diahree als het voer te rijk is. :roll:
Ik heb hooi uit Wyoming, pracht spul, het lijkt wel stro, zo breed zijn de sprieten. Omdat daar de paarden met - 60 fahrenheit gewoon buiten zijn, is een hoog kwaliteitshooi (of alfalfa) een must. Ik was er bang voor toen ik net begon te voeren, maar dat is al zeker een maand geleden, en nu pas zie ik diahrree? Dat slaat toch nergens op, een dermate vertraagde reactie?
De wei doorlopen kan wel, maar er groeit zo goed als niets (na deze zomer) dus waar kan het anders aan liggen?
Hoe kom ik erachter wat het is? Cr@p hooi kopen en dan zien of het opknapt? Wat zijn de normale oorzaken voor diahree? Wat doen jullie als het jullie paard betreft? :blush:

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 18-10-2011 02:50

Ik zou toch maar even een sample ervan bij de dierenarts afgeven. Dan weet je het zeker.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 18-10-2011 03:00

Joel zegt gewoon een fles peptobismol door het voer doen :mrgreen:
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 18-10-2011 06:47

Lekkere jongen, die Joel. :mrgreen:
Als je paard aan de race is, heb je dan een race paard? :roll:

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 18-10-2011 07:46

is dit het chique woord voor diarree? :mrgreen:
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 18-10-2011 08:50

Misschien is het net even te grof?
Het zou kunnen dat het dan de darmen te veel prikkelt.
Ik zou het wel even goed in de gaten houden, en even temperaturen, om zeker te zijn.
Geen bugs in het hooi?

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 18-10-2011 13:25

Hij meent het ook nog die Joel. Hij heeft ooit een paard gehad met irritable bowl syndrome. Geen cure voor. De dierenarts zei probeer het met peptobismol en dat werkte na weken lang een kwart flesje 2x per dag door het voer te doen.

Ik heb zelfs een paard aan de Malox (ook dierenarts voorschrijft!)
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 23-10-2011 15:25

essiedepessie schreef:is dit het chique woord voor diarree? :mrgreen:
:blush: Deels Engelse spelling (diahrrea)
sonita schreef:Misschien is het net even te grof?
Het zou kunnen dat het dan de darmen te veel prikkelt.
Ik zou het wel even goed in de gaten houden, en even temperaturen, om zeker te zijn.
Geen bugs in het hooi?
Te grof, als in? Het zijn forse stelen en brede bladen. Maar geeft dat meer vezel dan fijner hooi? :o Bugs...ik geloof het niet. En ik weet ook niet zeker of ze niet iets anders gevonden heeft. Het is persimmon tijd bedenk ik ineens, misschien heeft ze daar wel een bron van gevonden. (ze vind die zoete pruim achtige vruchten die eruit zien als een gele tomaat, super lekker. Maar als ze niet rijp zijn, dan is het super super wrang)

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 23-10-2011 15:35

Dutchstar schreef:Hij meent het ook nog die Joel. Hij heeft ooit een paard gehad met irritable bowl syndrome. Geen cure voor. De dierenarts zei probeer het met peptobismol en dat werkte na weken lang een kwart flesje 2x per dag door het voer te doen.

Ik heb zelfs een paard aan de Malox (ook dierenarts voorschrijft!)
Dat meen je niet? :D
Ze heeft nog steeds slappe poep. Minder dramatisch dan een week geleden, maar niet zoals het hoort. Gedraagt zich prima, lijkt er geen last van te hebben. Ik heb andere pellets gekocht om het proteine gehalte terug te schroeven, maar omdat hooi zo moeilijk te krijgen is hier, nog geen ander hooi om de proef op de som te nemen. Ben geneigd om de pepto proef te doen, hoewel ik natuurlijk wel een oorzaak moet hebben.
Zou het schaden er ook een extra wormenkuur tegenaan te gooien?

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 23-10-2011 18:29

Dat kan geen kwaad, maar om echt zeker te weten met welke parasiet je maken hebt (als dat het zou zijn) dan is een egg count door de dierenarts in dit soort gevallen het beste. Tenzij je iets in haar poep vind om daar achter te komen. De ene wormer is het andere niet.
Ik had vorig jaar een geval van pinworm (ondanks een strak ontwormings schema) en moest van de dierenarts een dubbele dosis Exodus geven. Andere wormers waren daar niet zo effectief voor geweest.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Plaats reactie