kleuren vraag

Voor alle vragen, tips en opmerkingen rondom het rijden van paarden.
invina
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-07-2011 18:22

Bericht door invina » 04-08-2011 06:38

mmmm saxet de hele theorie van paola klopt dus niet? omdat er fouten staan op de papieren van mama??
de moeder is echt een grullo en heeft ook een grullo nakomeling geproduceerd .
moet ik mijn droom maar aan de kant zetten? :(

invina
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-07-2011 18:22

Bericht door invina » 04-08-2011 07:13

hier trouwens een plaatje van mama
Afbeelding

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 04-08-2011 14:15

Zou dat niet ook een smokey black kunnen zijn?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

invina
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-07-2011 18:22

Bericht door invina » 04-08-2011 14:49

nee ik heb haar moeder in het echt gezien en ze is echt grullo. ik kan alleen geen beter plaatjes van die site halen want het zijn allemaal klote foto`s

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 05-08-2011 03:24

invina schreef:mmmm saxet de hele theorie van paola klopt dus niet? omdat er fouten staan op de papieren van mama??
de moeder is echt een grullo en heeft ook een grullo nakomeling geproduceerd .
moet ik mijn droom maar aan de kant zetten? :(
Ik ben je even kwijt, geloof ik. Waar zeg ik dat Paola ongelijk heeft?
Nergens toch?
Jij kunt best gokken op een grullo veulen. ;) Het blijft gokken maar als je dat voor lief neemt? Gewoon doen!
Met een homozygoot zwarte hengst (E/E a/a)
en Invina als hetrozygoot voor zwart, hetrozygoot voor agouti en hetrozygoot voor dun (E/e A/a D/d)
is je kans:
25% zwart
25% grullo
25% bay
25% bay dun
Dutchstar schreef:Zou dat niet ook een smokey black kunnen zijn?
Nee lieverd, dat kan niet. Smokey black is gebaseerd op creme. Het spul dat van vossen palomino's maakt, van bay buckskin en dat op zwart helemaal niets doet....TENZIJ je een dubbele dosis krijgt:
vos met 2 x creme is cremello, jouw welbekend
bay met 2 x creme is perlino en
zwart met 2 x creme is smokey black. (ziet er bijna net zo uit als cremello en perlino) Had Muis niet al eens een smokey black veulen? Muis?
Vergis ik me nu?

invina
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-07-2011 18:22

Bericht door invina » 05-08-2011 06:29

hoi hoi begrijp me niet verkeerd maar ik ben echt de weg kwijt , we zullen maar zeggen dat ieder het zijne kent :mrgreen:

en nee je hebt nooit gezegd dat Paola het verkeerd had gezegd maar ik kreeg die indruk omdat je zei dat er fouten zaten in de papieren van moeder
hierdoor had ik zelf de conclusie getrokken dat de berekening van Paola dan niet meer zou kloppen ;)

En ja ik heb een Perlino veulen gehad uit een smokey black merrie en palomino vader.
ook heb ik een smokey black paint merrie gehad .

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 05-08-2011 06:35

Smokey black lijkt op een cremello en perlino? Wat is het verschil dan? En hoe weet je dat het een smokey black, of kun je dat dus alleen aan de kleur van de ouders opmaken?
Heeft iemand een foto van een smokey black?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 05-08-2011 07:00

invina schreef:en nee je hebt nooit gezegd dat Paola het verkeerd had gezegd maar ik kreeg die indruk omdat je zei dat er fouten zaten in de papieren van moeder
hierdoor had ik zelf de conclusie getrokken dat de berekening van Paola dan niet meer zou kloppen ;)
Zoals het op papier stond, kan de moeder van Invina idd geen grulla zijn. Maar....dat komt omdat de kleur van (tenminste een van de) ouders verkeerd op papier staat. ;) Verder zaten er nog wat hilarische fouten in de stamboom (zoals twee vossen die een bruin veulen produceren) maar als moeders als grullo in de wei staat.....dan liegt het papier, maar niet het feit dat Invina een bay dun is uit een black dun (=grulla) merrie.
En dus met jouw homozygoot zwarte hengst, 25% kans op een grullo veulen.

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 05-08-2011 07:03

Dutchstar schreef:Smokey black lijkt op een cremello en perlino? Wat is het verschil dan? En hoe weet je dat het een smokey black, of kun je dat dus alleen aan de kleur van de ouders opmaken?
Heeft iemand een foto van een smokey black?
Misschien heeft Muis nog wel een foto?
Het is heel moeilijk te zien. Je weet vast wel dat bij perlino de punten net even iets donderder zijn dan bij een cremello. Als het hele dier ietsje donkerder is, zonder alleen verkleuring op de punten, dan is het mogelijk smokey black, maar wat mij betreft is het alleen goed vast te stellen door een kleur-test. Het is met het blote oog doorgaans moeilijk in te schatten.

essiedepessie
Berichten: 555
Lid geworden op: 06-07-2011 21:03

Bericht door essiedepessie » 05-08-2011 08:37

http://m.facebook.com/photo.php?fbid=20 ... 62&refid=0

Kan em niet plaatsen vanaf telefoon, misschien kan iemand dat even doen vanaf mijn fb? Maar ebony is de smokey black merrie... :)
Anything less then I love you is lying, Morris 2007-2010

Plaats reactie