Weer een kleurenvraag.. maar dan een hele gekke :p

Voor alle vragen, tips en opmerkingen rondom het rijden van paarden.
Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Weer een kleurenvraag.. maar dan een hele gekke :p

Bericht door Paola » 29-08-2011 16:47

Ok, ik ben iets heel vreemds tegengekomen en vraag me af of jullie zoiets vaker gehoord hebben.

Dit gaat over een vol Arabisch veulen, dat getest is op kleur, en waar de volgende uitslag (zelfs 2x) uitgekomen is: agouti factor: a/a, vos factor: E/E en cremello (zo noemt zij het, het moet natuurlijk creme zijn) factor: N/Cr.

Dit zou dus een smokey black veulen moeten zijn, het vreemde is, dat creme niet voorkomt bij Arabieren. De vader zou, volgens de eigenaar, het gen ook dragen, nl: a/a, E/e, N/Cr en dus ook smokey zijn, dit is hem
Afbeelding

Naar mijn idee is dit dus compleet onmogelijk, zouden er echt smokey black Arabs bestaan, dan zouden er ook wel palomino's en buckskins bestaan. Maar van Hearingen heeft 2x ditzelfde testresultaat gegeven. Zou het kunnen dat Cr ergens anders voor staat? Of heeft er een heel bizarre genmutatie plaats gevonden??

Dit is het veulen, naar mijn idee gewoon een bay maar de resultaten boven geven dus ook aan dat hij geen agouti gen draagt. WTF ?? Ik snap er werkelijk niks van, zit er iemand grapjes uit te halen bij van Hearingen, of heeft er iemand een heel grote fantasie?? Of zie ik iets niet?

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 30-08-2011 20:41

Mag ik alleereerst hardop fluisteren dat ik nooit onder de indruk geweest ben van Van Haeringen? :blush:
(kan uitleggen waarom: het voor komen van 'geel' in mijn hondenras, de Hollandse herder, ligt op het K locus. Afwezigheid van 'kbr', de stroming, heeft tot gevolg dat een hond 'ky'-geel is. Gaat Van Haeringen doodleuk testen op het E locus! Een e/e labrador, bijvoorbeeld, is bij afwezigheid van zwart pigment, gewoon geel. Maar bij een Hollander is het E locus altijd actief, en voor een 'gele' hond moet je ergens testen op het K locus. Dus die pipo's sturen de eigenaar van een hond een uitslag dat de hond geen geel 'draagt' omdat hij E/E is. En die maar verbaasd kijken als ze ineens gele pups krijgen. :roll: Dat vind ik een elementaire fout. De meeste eigenaars, hond, paard, geit, weten weinig van genetica, en die zien die blunder niet zo een-twee-drie. Maar als je beweert dat je de expert op het gebied bent, nou....dan sla je op die manier de plank wel giga mis! Ik heb dus weinig respect voor VanHaeringen, -heb meer verhalen- en ik kan me voorstellen dat ze de plank weer giga misgeslagen hebben )

Maar als we aannemen dat die test bij een ander lab ook zo uit zou vallen, dan ben ik stellig van mening dat er ergens iemand over het hek gesprongen is. Want creme komt idd niet voor bij Arabs. (ga wel direct even innishfael dragon googelen, want die is buckskin, maar volgens mij ook quartarab.

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 30-08-2011 20:58

Had dat topic idd ook gelezen. Lijkt mij dat ern (grove) fout is gemaakt? Zo niet dan teken ik voor n buckskin arab, direct! Hoeft geen strik omheen! :mrgreen:
Smile! Riding is fun!

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 30-08-2011 21:03

https://www.iasa.arabiansinsport.org/In ... ragon.html

Kan alleen de afstamming niet vinden? Eh? (maar hij is geen volle rarabier)

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 13-09-2011 09:42

Beetje laat... intussen getrouwd, huwelijksreis etc etc :p..

Degene in kwestie blijft volhouden en wil zelfs DNA materiaal afstaan aan degenen die het niet geloven. Het gaat wel echt om een volle Arab.

Durf te wedden dat als ik een plukje (als et maar wel van et juiste paard is :p) naar UCL Davis stuur, er geen creme tevoorschijn komt.. maarja, das ook weer zo wat he :roll: ;)

saxet
Berichten: 647
Lid geworden op: 07-07-2011 23:24

Bericht door saxet » 13-09-2011 15:55

Paola schreef:Beetje laat... intussen getrouwd, huwelijksreis etc etc :p
WAT????? Wat leuk! :cheer: Van harte gefeliciteerd. Is het een nieuwe aanwinst, of had je hem al liggen :mrgreen: en heb je hem gewoon legaal gemaakt? ;)
Degene in kwestie blijft volhouden en wil zelfs DNA materiaal afstaan aan degenen die het niet geloven. Het gaat wel echt om een volle Arab.
Durf te wedden dat als ik een plukje (als et maar wel van et juiste paard is :p) naar UCL Davis stuur, er geen creme tevoorschijn komt.. maarja, das ook weer zo wat he :roll: ;)


OF er komt geen creme uit (maar daar zou ik ook geen geld aan uitgeven) OF er komt uit dat het een andere hengst geweest is dan de Arab die ze nu de schuld geven. ;)

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 13-09-2011 16:07

Een ouwe die ik nog had liggen even legaal gemaakt :p.. niks nieuws :)

Tja.. de eigenaar is heilig overtuigd van zijn creme Arabier en wil hem natuurlijk in de fokkerij gaan inzetten. Waarsch gaat hij dan ook promoten met 'de eerste Arab met het creme gen' :blush: :bonk: en veel dekkingen verkopen aan onwetenden..

Ik ben benieuwd iig :)

Cyncere
Berichten: 198
Lid geworden op: 07-07-2011 18:53

Bericht door Cyncere » 13-09-2011 16:56

Paola; gefeliciteerd!!!!!!! :cheer:

silly
Site Admin
Berichten: 3811
Lid geworden op: 06-07-2011 14:07

Bericht door silly » 13-09-2011 17:11

gefeliciteerd, paola !
Afbeelding
** dances with WOLVES **
- malle ekster -

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 13-09-2011 20:41

Hey weer boven water Paola! Nogmaals gefeliciteeeeeerd! Hoe voelt dat getrouwd? :mrgreen:
Smile! Riding is fun!

Plaats reactie