bitloos

Voor alle vragen, tips en opmerkingen rondom de training.
Promisse
Berichten: 188
Lid geworden op: 31-10-2012 21:44

bitloos

Bericht door Promisse » 22-11-2012 06:33

Als je bitloos rijdt, kan je ze dan eigenlijk ook wat ronder krijgen zonder dat ze in de war raken? Normaal moet ze als ze druk voelt langzamer gaan, dus is het wel logisch voor haar als ik nu met een klein beetje druk zou vragen ronder te lopen? Klein beetje druk en als ze nageeft, loslaten, zo stel ik me voor. Is dat logisch of is dat tegenstrijdig aan wat ik haar tot nu toe geleerd heb, dat ze op druk terug in tempo moet komen?
Of kan je ze bitloos helemaal niet nagefelijk rijden?

sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 22-11-2012 08:04

Je kunt ze bitloos prima nageefelijk krijgen.
Ik leer het ze allemaal eerst zonder bit, als ze alles snappen gaat er hier pas een bit in. ;)
Je drijft met been je paard voorwaarts en vangt die in je handen op, en begrenst.
Nou moet ik zeggen dat wij alles met een bosal doen, en niet met een sidepull.
Dus net als met een snaffle leer je ze eerst links en rechts sturen, vooruit en achteruit.
Later als ze er goed bevestigd in zijn, ga je pas de lengte begrenzen.
En goed bevestigd wil zeggen, niet meer duwen, en hangen, en er onderuit proberen te komen.
Ze moeten goed op hun eigen benen lopen voor ik er voorzichtig aan begin.
En dan begin ik vanuit lengtebuiging, net als met een bitje.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 22-11-2012 14:53

Ik rijd de eerste ritten ook bitloos en dan wel met een touwhalster (wel een speciale, niet zomaar 1). Dan later ga ik over op touwhalster met bit (hoofdstelletje onder het halster zonder teugels voor het gevoel). Dan met touwhalster en bit met teugels (dus dubbele teugels). Dan later laat ik het touwhalser weg.
Ik doe het zo als ik paarden inrij. Het nagefelijk vragen komt later pas met bit (omdat de meeste klanten graag een green broke paard willen die op bit gereden is), maar dat wil niet zeggen dat je een paard niet nagefelijk kan vragen met een bosal of zelfs touwhalster als je bitloos wilt rijden. Zelfde principe als met een bit. Het gaat nu alleen via de neusbrug en niet via de mond.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 22-11-2012 15:34

Wat voor speciaal touwhalster gebruik je dan DS?
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 22-11-2012 16:19

Eentje die goed past. De goedkope die je overal kunt krijgen passen meestal niet goed want de maten zijn goed. Moet op de juiste hoogte zitten en de achterste knoop onderaan goed achter en onder de kaken blijven, anders schuift het halster teveel.
Ik gebruik een clinton anderson'achtig halster (alleen ander merk) van een stijver materiaal dan die van Piet Pierelier en met 4 knoppen op het neusstuk ipv 2.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 22-11-2012 16:47

Weet niet of je die kent, maar zou n Freestylehalster van Emiel Voest ook geschikt zijn? (Die heb ik namelijk liggen en gebruik ik nu bij het grondwerk). Wil straks namelijk ook bitloos starten met Nour en hoewel ik een Bosal prachtig vind, ik heb begrepen dat t nogal wat kundigheid vergt daarmee te werken?
Smile! Riding is fun!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 22-11-2012 16:49

Smile! Riding is fun!


yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 22-11-2012 18:24

Ziet er fijn uit! Maar is het niet lastig om te leren gebruiken? Of valt dat wel mee?
Smile! Riding is fun!

sontana
Berichten: 760
Lid geworden op: 30-07-2012 23:51

Bericht door sontana » 22-11-2012 19:11

Ik denk dat veel mensen bang zijn gemaakt voor het gebruik van een bosal. Meestal als je over een bosal praat wordt daar erg ingewikkeld over gedaan. En wordt vooral gezegt dat je hem niet verkeerd mag gebruiken en je goed moet weten hoe je hem gebruikt , wat wel waar is , maar voor mij is het zelfde met een bit of shanks. Moet je ook weten wat je wel en niet moet doen :mrgreen:
Daarbij komt dat vooral niet wordt gezegd hoe je hem dan wel moet gebruiken . :bonk:
Persoonlijk vind ik een bosal gewelig om mee te rijden .
En een site pull hoort eigenlijk niet in het western riding thuis die werkt namelijk met tegengestelde sinalen

Plaats reactie