Rhinopneumie, de neurologische variant nu ook in NL!

Alle leuke of handige links.
Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 19:26

Bij een gezond paard is dit niet of nauwelijks weerstand verlagend. Ze kan over een aantal weken genoeg weerstand opgebouwd hebben en laat het dan net uit de hand lopen met deze ziekte in het land! En waarom heb je het alleen over Tie? Je hengst/ruin kan het net zo goed oplopen en de neurologische variant is dodelijk!
Nee, niet panisch doen maar zeker wel op letten en voorzorgsmaatregelen nemen!

De vaccinatie is idd voor de abortus/griep variant maar het kan wel het verschil uit maken hoe ernstig je paard het krijgt als het wel besmet wordt met de neurologische variant.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 28-02-2012 19:57

bij ons op stal zit het standaard in de enting, die ze 2 keer per jaar krijgen. Maar Gibbs heeft die nog niet gehad, dus morgen maar even bij de da navragen, hij moet voor 30 maart geent worden, dus een paar weekjes eerder kan denk ik geen kwaad?
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 20:11

Dat kan zeker geen kwaad.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 28-02-2012 20:29

DS: het is mij stellig afgeraden om nu te enten! Dus dat doe ik ook niet! Zou eigenlijk zondag weer op pad moeten maar dat heb ik afgelast. Even rust in de tent en verder even afwachten en goed bijhouden (dagelijks!) hoe eea zich ontwikkeld.

Er wordt niks geruind hier hè?!!:hamer: ;) :mrgreen: Wat betreft Nour maak ik me idd geen zorgen en ga ik vooralsnog niet enten. Hij staat geïsoleerd van andere paarden met z'n veulengroep en blijft de komende jaren samen met deze groep (in the middle of nowhere).

Ik maak me meer zorgen over paarden die veel op reizen of op vreemde stallen komen. Voor mijzelf neem ik nu wel de voorzorgsmaatregel (ik kom op verschillende stallen) mijzelf om te kleden als ik bij de paarden kom en zo veel mogelijk contact met "vreemde" paarden te beperken (niet aaien) en vaak mijn handen te wassen.
Smile! Riding is fun!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 21:17

Hier werd mij stellig aangeraden alle gezonde paarden wel te vaccineren, en die al gevaccineerd waren een booster te geven.
Maar goed, iedere dierenarts heeft z'n eigen visie op dingen en een eigen aanpak. Vooral in een ander land. Doe waar je je zelf goed bij voelt (ik hoop alleen nooit 'I told you so' te hoeven zeggen ;)
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 29-02-2012 14:38

Bijdeze een link van een document dat mijn dierenarts heeft samengesteld over het Rhino virus. Veel lees materiaal!

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... q9Ng&pli=1
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

TonnyT
Berichten: 538
Lid geworden op: 22-07-2011 22:11

Bericht door TonnyT » 29-02-2012 16:19

Link doet t niet bij mij. :|

Hier worden ze ook 2x per jaar ge ent, incl Rhino.
Een maand voordat Meissie`s veulen wordt geboren krijgen ze nog een extra boost.

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 29-02-2012 17:31

TonnyT schreef:Link doet t niet bij mij. :|

Hier worden ze ook 2x per jaar ge ent, incl Rhino.
Een maand voordat Meissie`s veulen wordt geboren krijgen ze nog een extra boost.
Ik moest June met 5de, 7de en nu weer met 9de maand een Rhino boost geven en 4 tot 6 weken voor de bevalling nog een 5-way met rhino. Maar dat vond ik een beetje teveel van het goede.
Ik heb haar met 5 maanden samen met de rest van de paarden haar gewone 5-way incl rhino gegeven. Met 7 en nu weer met 9 mnd een enkele rhino en dan een paar weken voor de bevalling een 4-way zonder rhino en een west nile (want dan is het toch weer tijd voor de half jaarlijkse ronde).
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 01-03-2012 20:55

er gaan nu ook al geruchten rond dat het in duitsland ook heerst. In onze omgeving nog wel, Pfalzdorf. Morgen maar eens navragen wat er nu van waar is.
:shock:
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Paola
Berichten: 1392
Lid geworden op: 09-07-2011 23:53

Bericht door Paola » 05-03-2012 00:42

Ik ent 2x per jaar voor rhino, samen met de gewone enting. Hier ben ik mee begonnen omdat Wardah anders niet gedekt mocht worden bij de fokker waar de hengst stond. Ik heb toen meteen iedereen gedaan omdat het anders geen nut heeft. Ook waren er dat jaar veel rhino abortussen in de omgeving geweest. Ik zat in een risico gebied.

Maar zelfs mijn eigen dierenarts, die ze ent, zegt dat het onzin is. Je ent tegen zo'n 7 soorten en er zijn er wel 100. Rhino muteert vreselijk snel en de enting loopt daardoor bijna altijd achter. Voor de ergste vorm (de neurologische) kun je nieteens enten.

Enten heeft alleen zin als heel de stal ge-ent wordt en er ook geen niet ge-ente paarden op het erf komen. Dus ook al ent je, je moet net zo voorzichtig zijn als wanneer je niet ent. Dus wat is het nut? Als mijn DA zelfs zelf zegt dat het pure geldklopperij is, terwijl hij zijn brood ermee verdiend, moet ik het toch wel geloven?

Plaats reactie