Rhinopneumie, de neurologische variant nu ook in NL!

Alle leuke of handige links.
sonita
Berichten: 1929
Lid geworden op: 13-07-2011 20:45

Bericht door sonita » 25-02-2012 08:21

Achteraf bleek hij de koortsvariant te hebben gehad.
Maar dat is dagen niet duidelijk geweest, hij kon nauwelijks op zijn benen blijven staan, en stappen ging alsof hij dronken was.
Hij is een paar keer in elkaar gezakt
Kostte toen al een flinke klap geld!!
Ik ga in igg even in overleg met de da, en nog even mijn huiswerk doen. ;)

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 28-02-2012 10:34

sorry, met mijn ADD hoofd weer eens niet goed opgelet en begon ik heel ijverig een nieuw topic over Rhino :bonk:
Dus ik knip en plak mijn verhaaltje maar even hier, oke?

Denk dat dat meeste het wel al gelezen/gehoord hebben.
Er is rhino uitgebroken in Berg en Dal, Heumen en Driel.
Naast de stal in Heumen staat een westernstal, daar zijn alle paarden gelukkig gezond.
Maken jullie je zorgen?
Ik heb er bij ons op stal nog niets van gehoord.
Nu zat ik zo te denken, Gibbs heeft 2 jaar geleden, toen hij net op (mijn vorige) stal stond, ook een of ander virus gehad, waar de toenmalige stalhouder beetje vreemd over deed. Ik mocht het niet rondvertellen dat verschillende pony's en paarden op stal al weken met een vieze snotneus ronliepen en ontstoken klieren, maar het was geen droes. Gibbs is behoorlijk ziek geweest, niet kunnen eten, benauwd, vieze snotneus en koorts. Toen ik daar met mijn haflinger kwam, een jaar daarvoor, kreeg ze meteen een flink ontstoken oog en ook een kleine snotneus. Toen mijn vriendin haar paard daar stalde, werd deze ook meteen flink ziek, hoesten, slijm, snot, koorts, longontsteking. Heel veel paarden hebben daar snotneuzen gehad en prutogen. Toeval???? Hoe lang kan zo'n virus rondzwerven op een stal? Paarden zijn daar nu gelukkig al heel lang snotneusvrij.

Oh, de nieuwe Krämer catalogus is binnen, even neuzen.......
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 28-02-2012 10:36

Gibbs moet in maart weer geent worden, ga toch eens navragen of ze in Duitsland ook tegen Rhino enten bij ons op stal.
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 15:03

Ik snap trouwens niet waarom erover getwijfeld moet worden, wel of niet vaccineren! Juist wel, zeker nu! Je moet als individueel handelen, niet als groep. Denk om de gezondheid van je eigen paard!

Wij zijn helemaal voorzichtig als er zoiets is. Wij komen iedere dag op andere stallen, ook wedstrijd en handelstallen. We weten dus nooit waar die paarden vandaan komen of zijn geweest dus bij ons altijd 2 keer per jaar volledig vaccineren, inclusief Rhino en als er een uitbraak ergens is een booster met alleen Rhino EHV1+4.

Sonita, de symptomen van jou paard klinken als de neurologische variant maar hij kan ook zo zwak zijn geweest dat hij niet goed op zijn benen kon blijven staan. Is het goed afgelopen?
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 15:14

Ok, ik heb net mijn dierenarts gebeld en hem gevraagd of hij een goede informatieve link heeft die ik hier kan plaatsen.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 28-02-2012 15:59

Wij moeten in duitsland 2 keer per jaar enten, ipv 1 keer als in nederland.
Weet eigenlijk niet of Rhino standaard meegenomen word,(kijk eigenlijk nooit zo goed in het entboekje :blush: ) ze zijn in duitsland wle strenger wat dit betreft, dus ik maak me alsnog geen grote zorgen. Komen ook maar zelden paarden van buitenaf op stal, en onze paarden komen maar zelden (nooit) in de buurt van de getroffen stallen in nederland. Het is hemelsbreed niet zo heel erg ver van ons af.

Maar ik vond, na het lezen van de symptomen, het wel erg veel lijken op de situatie op mijn oude stal 2 jaar geleden. Is de verkoudheidsvorm hetzelfde virus als de neurologische vorm en de abortusvorm. Nu je het zegt, op mijn oude stal is in de zomer van 2010 een veulen te vroeg geboren en na 3 dagen overleden, oorzaak onbekend (zwak hart werd gezegd) Maar in die tijd waren er wel behoorlijk wat snotneuzen op stal :roll:
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 16:08

Het verkoudheids en abortus variant is hetzelfde virus maar een andere strain. Vaccinatie voorkomt het niet maar kan wel een verschil uit maken hoe ernstig je paard het krijgt en of het wel of niet overleefd!

Even ter vergelijking.. Hier werden vorig jaar meerderen gevallen gemeld, duizenden kilometers van ons vandaan. Toch werd het over het hele land serieus genomen en voorzorgs maatregelen getroffen (Nederland is misschien net zo groot als de staat Alabama dus bij jullie is alles dichtbij!!!)
Hier heeft het virus WEL meldingsplicht omdat zo'n epidimie (sp?)zo kan exploderen als er een afwachtende houding aangenomen wordt!
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

Kippie
Berichten: 580
Lid geworden op: 22-07-2011 22:15

Bericht door Kippie » 28-02-2012 16:17

raar, dat er hier dan blijkbaar gewoon het KNHS kampioenschap doorgaat :shock: (zal wel weer met centen te maken hebben) Ik zou er niet heen gaan.
In maart heeft dochterlief weer een clinic (in nederland dus), maar ik wacht eerst af of het wel veilig genoeg is. In april heeft ze een weekendje, ook nog maar even afwachten of het dan veilig is.
Straks even op stal informeren of er daar iets bekend is over het virus hier.
Ik lijd aan CHAOS, Can't Have Anyone Over Syndrome

Dutchstar
Berichten: 3115
Lid geworden op: 06-07-2011 18:49

Bericht door Dutchstar » 28-02-2012 17:20

Trouwens, de Rhino zit niet in de standaard vaccinatie ronde, dus wel even goed navragen.
Groetjes vanuit 'Sweet Home Alabama'!

yildiz
Berichten: 2072
Lid geworden op: 06-07-2011 18:36

Bericht door yildiz » 28-02-2012 19:02

Wij kregen vorige week n mailtje van onze trainster om, mocht je wedstrijden willen starten, na te gaan of er deelnemers uit of rondom Nijmegen komen.Mocht het zich verder verspreiden dan gaan de stallen op slot. Niemand meer er in of er uit.
Maar ook weer niet te panisch erover doen...

Ik heb Tie niet geënt en ga ik nu zeker ook niet doen (is weerstand verlagend en dat wil je met zon epidemie in de buurt nu niet hebben). Ik overweeg het over een half jaar wel te doen. Al geeft het weinig soelaas want je kunt alleen tegen de abortusvariant...
Smile! Riding is fun!

Plaats reactie